I 2014 foretog Consumer Federation of America (den amerikanske forbrugerorganisation) en undersøgelse blandt forbrugeragenturer, der pegede på identitetstyveri som den hurtigst voksende klage, de modtager. Trods problemets udbredelse og den skade, identitetstyve kan forårsage, er mange mennesker ikke klar over, hvad de skal gøre, når de bliver ofre for denne forbrydelse. Følg denne trin for trin-vejledning til, hvad du skal gøre, hvis din identitet bliver stjålet.

What to Do if Your Identity is Stolen

1) Find kilden

Før du kan afhjælpe problemet, er det vigtigt at kende angrebets oprindelse. Mens et traditionelt identitetstyveri foregik ved at kriminelle "gik i skraldespande" for at finde personlige oplysninger såsom kreditkortregninger eller kortkvitteringer, retter tyvene nu skytset mod populære onlinetjenester. Netbankwebsteder, forhandlere på internettet og selv datingwebsteder har et væld af forbrugeroplysninger.

Så snart du opdager, at du er blevet angrebet (for eksempel hvis nye kreditkonti er blevet åbnet i dit navn, køb er blevet foretaget uden dit samtykke, eller dine kontaktoplysninger hos offentlige instanser er blevet ændret), skal du tænke over din nylige aktivitet på internettet. Har du svaret på e-mails, der syntes at være fra pengeinstitutter, som hævdede, at din konto var blevet suspenderet eller var under revision? Har du downloadet videoafspillere eller mediefiler som vedhæftede filer fra afsendere, du ikke kender? Har eventuelle e-handelswebsteder, du jævnligt benytter, for nylig været udsat for et cyberangreb? Alle disse eksempler kunne udgøre en sårbarhed over for hacking.

For at begrænse risikoen for eksponering skal du sørge for, at du kun logger på netbankwebsteder med en sikker forbindelse, ikke gemmer dine kreditkortoplysninger på internettet og være forsigtig med de oplysninger, du videregiver til eventuelle dating- eller kontaktwebsteder. Undgå også at bruge tilknyttede konti og ens adgangskoder, så en cyberkriminel ikke får mulighed for at sammenkoble dine oplysninger. Det er også vigtigt at have en pålidelig antivirusløsning, eftersom detektering og fjernelse af ondsindede programmer gør deres trusler meningsløse.

2) Start med at ringe rundt

Så snart du har opdaget tyveriet, skal du begynde at ringe rundt. Begynd med de virksomheder, hvor svindlen opstod, som for eksempel kreditkortudstederen eller banken. Bed dem om at lukke eller fryse dine konti, og skift alle dine login- og adgangskodeoplysninger. Derefter skal du kontakte ét af de "tre store" kreditbureauer:

Bed om en kreditrapport, og læg en "bedrageriadvarsel" ind på dine konti i 90 dage. Når du har kontaktet et af disse bureauer, er de forpligtet til at underrette de andre to. Derefter indberettes identitetstyveriet til Federal Trade Commission (FTC) (svarer til CPR i Danmark), og der indgives en anmeldelse på den lokale politistation.

3) Dæk dig ind

Private virksomheder og offentlige institutioner handler ofte hurtigt for at hjælpe dig tilbage på sporet efter identitetstyveri, når det gælder låsning af konti eller udstedelse af nye identifikationspapirer. Når den værste storm har lagt sig, kan du imidlertid opleve langsigtede konsekvenser af identitetstyveri—dine personlige data kan anvendes til at indgive falske selvangivelser for næste kalenderår eller måske flere år senere. Cyberkriminelle kan benytte dit personnummer til at arbejde i andre lande eller oprette nye kredittjenester, de aldrig har tænkt sig at betale tilbage. Som følge deraf kan du støde på problemer med at opnå kredit eller finansiering i fremtiden.

Sørg for at holde godt øje med dine kreditrapporter ud over de 90 dage, og anmeld altid svindel med det samme. I visse alvorlige tilfælde kan du også ansøge om et nyt personnummer. Desuden bør du forsøge at begrænse antallet af kredittjenester, du benytter dig af, for at nedbringe de langsigtede konsekvenser af identitetstyveri. Med kun ét eller to debetkort anses yderligere aktivitet hurtigt som mistænkelig.

4) Beskyt din fremtid

Når kriminelle har stjålet din identitet og anvendt den til at åbne svigagtige konti eller foretaget større køb, kan du støde på juridiske problemer. Ofte anmelder bedragede virksomheder deres tab til private gældsinddrivelsesfirmaer, som ringer til dig og din familie for at inddrive fordringerne for "dine" køb. I juli i 2015 omhandlede 31 procent af de klager, som blev indgivet til Consumer Financial Protection Bureau (forbrugerklagenævnet) gældsinddrivelsesfirmaer. Mange af disse inddrivelsesfirmaer er aggressive. FTC anbefaler, at der skrives et brev, som forklarer din situation, og at der vedlægges relevant korrespondance, optegnelser, politi- og kreditrapporter.

Nogle kreditkortselskaber og forhandlere forsøger muligvis at holde dig ansvarlig for eventuelle udgifter, hvis du ikke reagerer hurtigt nok efterfølgende. Det er derfor en god idé at kontakte kortudstedere, banker og andre instanser, så snart du opdager et tyveri, og at du opbevarer optegnelser over alle relevante telefonopkald, breve og informationsanmodninger.

Ud over at vide, hvordan og hvornår der skal reageres, er det vigtigt at tage forebyggende forholdsregler: Sikker surfing på internettet, robuste antivirus- og internetsikkerhedsløsninger, effektive adgangskoder og begrænset spredning af kreditoptagelse. Hvis alt dette lyder lidt overvældende, kan det betale sig at vide, hvad du skal gøre, hvis din identitet bliver stjålet. Ovenstående tips kan hjælpe med at afbøde skaden og komme videre i livet efterfølgende.

Vi bruger cookies til at gøre din oplevelse af vores websteder bedre. Ved at bruge og navigere videre på dette websted, accepterer du dette. Detaljerede oplysninger om brugen af cookies på denne hjemmeside er tilgængelige ved at klikke på "Flere oplysninger".

Accepter og luk