Gå til hovedindhold

Der er rigtigt mange, som får trælse spam-SMS'er. De er ekstremt generende, og ofte er der tale om regulær svindel. Denne vejledning forklarer, hvordan du bekæmper og reducerer antallet af spam- og phishing-SMS'er, du får.

Hvad er spam-SMS'er?

Spam henviser til SMS'er, der er uopfordrede og/eller uønskede. De kommer dog sjældent fra en anden telefon. De stammer typisk fra en computer, som sender dem til din telefon via en e-mailadresse eller en instant messaging-konto. Fordi de sendes over nettet, er de både billige og lette at sende for svindlerne. Det handler om kvantitet for spammerne - som bare sender store bunker af meddelelser, ofte til tilfældige eller automatisk genererede numre, og de skal bare brug bruge nogle få reaktioner, for at det er arbejdet værd.

Hvad er robo-SMS'er?

Robo-SMS'er er en slags spam, som er mindre påtrængende end robocalls, fordi de er lettere at ignorere. Det er dog stadig træls at høre lyden fra SMS'en og tjekke telefonen - bare for at se, at det er spam. Desværre er spam-SMS'er og robo-SMS'er ofte starten på en omgang svindel, hvor afsenderne håber at indhente personlige oplysninger om dig, som de kan bruge til bedrageriske formål.

SMS'erne kan udsætte dig for identitetstyveri og øge risikoen for, at du ved et uheld downloader malware på din telefon. De kan også give uønskede gebyrer på din telefonregning, hvis din udbyder opkræver penge, for at have modtaget en sms.

Eksempler på spam-SMS'er

Det er ikke alle spam-SMS'er, der er svindel, men det gælder de fleste. Svindlerne bruger flere forskellige historier, når de prøver at narre dig.

Det kan fx være:

  • Du har vundet en præmie, et gavekort eller en rabatkupon, som du lige skal indløse.
  • Du får tilbudt et kreditkort med lave eller helt uden renter.
  • Du er blevet opkrævet for meget og nogen skylder dig en refusion, muligvis fra en offentlig myndighed, som fx SKAT.
  • Din konto er blevet deaktiveret for at beskytte dig, og du skal gøre noget at genaktivere den.
  • Du kan få hjælp til at betale din studiegæld.
  • Der er negative oplysninger i dine kreditoplysninger, som du kan fjerne, mod et mindre gebyr.
  • Man har bemærket en mistænkelig aktivitet på din konto, og du skal gøre et eller andet ved det.
  • Der er et problem med dine betalingsoplysninger - du skal gøre noget ved.
  • Der kommer en besked om en pakkelevering - som fx beder du dig om at rykke leveringen eller at betale et leveringsgebyr for at få den.
  • Du får besked om et køb eller en transaktion og bliver bedt om at reagere, hvis det ikke var dig, der foretog den.
  • Beskeder af typen 'Bliv rig i en fart' eller 'Bliv din egen chef'.

Falske SMS'er forsøger ofte at skabe en følelse af noget haster - ved fx at påstå, at 'noget kræver handling omgående' eller 'du kun har to dage til at svare'.

Ofte beder SMS'erne dig om at angive nogle personlige oplysninger - som fx dine bank- eller kortoplysninger eller dit personnummer - for at få glæde af gaven eller tilbuddet. Du kan også blive bedt om at klikke på et link for at få mere at vide om problemet. Linket fører dig til en falsk side, hvor svindlerne kan stjæle dine loginoplysninger, hvis du logger ind.

Andre former for SMS-spam installerer malware på din telefon, som stjæler dine personlige oplysninger, uden at du bemærker det.

Hvordan kan du se, om en SMS er svindel?

Svindlere bliver dygtigere at få svindel-SMS'er til at se ægte ud og bruger ofte identitets-maskeringsteknologier til at ændre det navn, du ser som opkalds-ID. Det kaldes nummer-spoofing. Når det er sagt, hvis du spekulerer på, hvordan du kan vide, om en SMS er svindel, er der nogle tegn, du bør kigge efter:

  • Uventet kontakt. Tænk over, hvordan en organisation typisk kontakter dig. Hvis det ikke er via en SMS, bør du kontakte den direkte for at tjekke, om alt går rigtigt til. Husk, ægte organisationer kontakter dig ikke bare ud af det blå og beder dig om at angive personlige eller økonomiske oplysninger via en sms.
  • Stavefejl og grammatiske fejl. Hvis en besked ikke ser professionel ud, er det en advarsel om, at det nok er fup. De rigtige organisationer laver sjældent grove stavefejl eller grammatiske fejl i deres kundekommunikation.
  • Er beskeden relevant for dig? Hvis den fx informerer dig om en pakkelevering, har du så bestilt noget eller venter du noget? Hvis den informerer dig om en præmie, har du så deltaget i en konkurrence? Hvis det handler om et gavekort, kommer det så fra et sted, du tidligere har handlet?

Tommelfingerreglen for al svindel er, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er nok det.

Man is looking at his phone

Hvorfor får jeg spam-SMS'er?

Der er mange måder, som spammerne kan få fat i dit mobilnummer på, så de kan sende spam og salgs-SMS'er:

  • De bruger måske bare teknologien til at generere numre - så du stadig risikerer at robocalls og robo-SMS'er, selvom du har et helt nyt nummer.
  • Sociale medier sælger dine data. Populære og kendte sociale netværksplatforme holder styr på dine aktiviteter på nettet og videregiver oplysningerne til annoncørerne. Hvis du angiver dit telefonnummer på de sociale medier, er der stor chance for, at det ender i diverse marketingdatabaser.
  • Der er mange grunde til, at folk angiver deres telefonnumre på nettet - som fx at udfylde formularer, deltage i konkurrencer eller loyalitetsprogrammer osv. Hver gang, du deler dit mobilnummer på nettet, er der fare for, at det ender i de forkerte hænder.
  • I USA, har du muligvis ringet til et 800-, 888- eller 900-nummer. Når du ringer til telefonnumre, der starter med disse tal, indsamles dit mobilnummer af et ANI-system (Automatic Number Identification). Ud over at identificere og gemme dit nummer, kan ANI-systemet matche det med andre digitale data, der knyttes til dig.

Plus, hvis du nogensinde har reageret på en spam-SMS, også bare ved et uheld, er dit nummer nok mærket som 'gyldigt' og kan være solgt til andre spammere, hvilket øger dine odds for at få flere uønskede meddelelser og spam-SMS'er.

Spam-SMS'er

Hvad gør du, hvis du får en spam-SMS

1. Lad være med at svare


Du må aldrig svare på nogen spam-SMS'er. Så fortæller du nemlig spammerne, at du er en rigtig person og et potentielt mål. Nogle gange forsøger spammerne at narre dig til at svare, ved at skrive 'SMS STOP, for at blive slettet fra vores adresseliste' eller noget i den retning. Lad ikke det narre dig. Hvis du svarer, kan du forvente flere spam-SMS'er og opkald. Det er meget bedre slet ikke at reagere.

2. Lad være med at klikke på nogen links

Hvis du klikker på et link i en spam-SMS, kan det føre dig til en falsk side, der kun er lavet for at stjæle dine penge eller personlige oplysninger. I nogle tilfælde, kan siden også inficere din telefon med malware, som måske udspionerer dig og sløver telefonens ydeevne, ved at optage plads i dens hukommelse.

3. Undgå at videregive personlige oplysninger

Husk på, at legitime organisationer, som banker eller offentlige myndigheder, ikke beder om personlige eller økonomiske oplysninger via uopfordrede SMS'er. Så pas på dine personlige data, og vær forsigtig med, hvordan du videregiver dem på nettet. Vær forsigtig med enhver sms, der beder dig om at 'opdatere' eller 'bekræfte' dine kontooplysninger.

4. Besøg en organisations hjemmeside direkte

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt en SMS er ægte eller ej, er det bedst at kontakte den relevante organisation direkte. Du kan søge efter deres hjemmeside i en søgemaskine og klikke dig hen til den via søgemaskinens resultatside, eller også kan du indtaste URL'en direkte i din adresselinje. Du kan også finde dens telefonnummer og ringe til dem for at tjekke om alt er ok.

5. Anmeld svindlerne

I Storbritannien, kan du melde spam- eller robo-SMS'er til din mobiloperatør, ved at videresende den uønskede SMS til 7726 (som staver til SPAM). Sørg for, at det originale nummer ses. Den metode virker på alle de primære netværksudbydere. Du får evt. et automatisk svar, der takker dig for indberetningen og giver dig yderligere instruktioner, hvis det er nødvendigt. Du vil ikke blive opkrævet noget gebyr for at sende SMS'er til 7726.

Du kan også melde spam-SMS'er via den messaging-app, du bruger. Se efter muligheden for at melde reklamer eller spam:

6. Indsend en klage


Det er ulovligt at sende uopfordrede reklamebeskeder til brugerne, uden deres samtykke. Den præcise klageprocedure varierer, alt efter jurisdiktionen. For eksempel:

Her er det, du skal gøre, hvis du er blevet offer for en fupmeddelelse eller en phishing-SMS

Hvis du mener, du muligvis har videregivet personlige eller økonomiske oplysninger til en svindler, via en spam-besked:

  • Kontakt din bank eller finansielle institution omgående og advar dem.
  • Skift alle dine brugernavne og adgangskoder, på tværs af alle dine konti.
  • Meld svindelen til din telefonudbyder - de har muligvis andre kunder, der har haft samme oplevelse og kan gøre noget ved det, hvis de ser, deres kunder får lignende spam-SMS'er.
  • Inddrag politiet, hvis der er tale om et økonomisk tab.

Sådan stopper du spam-sms'er

To simple måder at stoppe spam-SMS'er på, er at blokere numrene og bruge spamfiltre på din mobile enhed.

Bloker numre

Det er nemt at blokere numre, selvom de præcise instruktioner varierer lidt, alt efter producenten, modellen og operativsystemet på din mobile enhed. Husk, at svindlerne prøver at sende dig en SMS fra noget, der ligner et nyt nummer hver gang - ved at 'spoofe' numre - hvilket gør den manuelle blokering noget mere besværlig.

Sådan blokerer du SMS'er på iPhone:

  • Åbn SMS'en fra det nummer, du vil blokere, og tryk på afsenderens nummer.
  • Klik på info (i) ikonet.
  • Under Detaljer , klikker du på nummeret og vælger Bloker person, og Bloker kontakt.

Sådan blokerer du SMS'er på Android:

  • På en Android skal du åbne din telefonapp og trykke på ikonet med de tre prikker i øverste, højre hjørne og vælge 'Indstillinger'.
  • Tryk på 'Bloker numre'.
  • Der finder du flere muligheder, herunder ukendte opkaldere, seneste opkald eller fra din kontaktliste.
  • Vælg eller indtast det nummer, du vil blokere.

Filtrer ukendte afsendere

Du kan også reducere antallet af spam-beskeder og robo-SMS'er ved at bruge spamfiltre på din mobile enhed.

Sådan filtrerer du spam-beskeder på iPhone:

  • Gå til appen Indstillinger, og tryk på 'Beskeder'.
  • Rul ned, indtil du finder 'Filtrer ukendte afsendere.'
  • Slå det til, ved at swipe knappen til højre. Alle meddelelser, der kommer fra et nummer, som ikke er med på din kontaktliste, filtreres til folderen 'Ukendte afsendere', der ses under 'Filtre.'

Sådan filtrerer du spam-beskeder på Android:

  • Gå til Messaging-appen, og tryk på ikonet, med de tre prikker øverst, til højre på skærmen.
  • Tryk på 'Indstillinger' -> 'Spambeskyttelse.'
  • Rul ned, til du finder 'Aktivér spambeskyttelse'
  • Slå det til, ved at swipe knappen til højre.

Tip: Sådan du beskytter dig mod spam-SMS'er

Oplys aldrig dit mobiltelefonnummer på nettet, medmindre det er vigtigt

Ofte beder formularerne dig om dig telefonnummer. Husk dog på, at de oplysninger, du angiver, ofte ender på marketinglister eller i databaser. Medmindre det er vigtigt eller obligatorisk, bør du undgå at oplyse dit nummer, for at mindske antallet af uønskede SMS'er og opkald.

Angiv aldrig dit mobilnummer offentligt

Undgå fx at angive dit mobilnummer på dine profiler på sociale medier, som Facebook, Twitter eller andre steder.

Hold øje med din mobilregning

Gennemgå din telefonregning regelmæssigt. Hvis du ser nogle gebyrer e.l., der ikke ser helt rigtige ud, skal du kontakte din udbyder og få tjekket, om du enten modtager eller ubevidst sender spam-beskeder fra din telefon.

Se, om din udbyder tilbyder blokering af opkald

Mange større selskaber har diverse tjenester, der blokerer opkald. Dermed kan du blokere alle numre, som kommer fra ukendte personer, i en bestemt periode. Flere tredjepartsapps blokerer spam-SMS'er - som fx Nomorobo, Robokiller, Truecaller, TrapCall m.fl. Husk dog på, at når du bruger disse apps, skal du også dele dine data med dem.

Sæt dit nummer på Robinson-listen

Hvert land har ofte sine egne ordninger. I USA driver Federal Trade Commission fx et nationalt opkaldsregister (Robinsonliste). Der kan brugerne fravælge uønskede SMS'er og reklameopkald. Bemærk dog, at svindlerne sjældent tager hensyn til databasen, og bare fortsætter med at sende fup-SMS'er.

Brug antivirusbeskyttelse til telefoner

Der er så mange af vores personlige oplysninger, der gemmes på smartphones og tablets, at man klart anbefaler at bruge en mobil sikkerhedsløsning til at beskytte dem. Kaspersky Internet Security for Android samt Kaspersky Security Cloud (som kan bruges på iOS-enheder) blokerer mistænkelige apps, hjemmesider og filer og stopper spywareovervågning af opkald og SMS'er. Det bruger også maskinlæring til at holde sig ajour med nye trusler.

Spam gennem beskeder og uønskede SMS'er er virkeligt genererende og ofte starten på en form for svindel. Som altid, er kombinationen af omtanke og god cybersikkerhed nøglen til at sikre sig grundigt.

Relaterede artikler:

Hvad er spam-SMS'er, og hvordan slipper du af med spam-SMS'er

Spam-SMS'er er irriterende og kan ofte være regulær svindel. Se, hvordan du indberetter spam-SMS'er, og hvordan du blokerer SMS'er på iPhone og Android.
Kaspersky Logo