Alle hader spam-mails De irriterende og tidskrævende og kan ligefrem være farlige. Man mener, at 94% af malware leveres via spam-mails, og andre, potentielle farer omfatter spyware, phishing og ransomware.
I store træk, betyder spam meddelelser, du ikke ønsker at få, og som ofte har en kommerciel eller vildledende karakter. Spam er lige så gammel som internettet, og på trods af en massiv indsats for at bekæmpe spam er det stadig et problem. Denne oversigt forklarer, hvordan du identificerer og indberetter spam, hvordan du blokerer uønskede meddelelser, og hvordan du undgår spam.
Nogle gange er det let at se, at en besked er spam. Men hvis man ikke umiddelbart kan det, er der nogle nyttige tegn, du kan kigge efter:
Tjek afsenderens adresse
Det meste spam kommer fra mail-adresser, der ikke giver nogen mening eller ligner noget vrøvl, som fx godetilbud@tX94002222aitx2.com eller lignende. Når du holder musen hen over afsenderens navn, som typisk staves underligt, ser du den fulde mail-adresse. Hvis du ikke er sikker på, om en mail-adresse er legitim eller ej, kan du kopiere den over i en søgemaskine og kontrollere den der.
Overvej hvilken type af informationer, den anmoder om
Legitime virksomheder kontakter dig ikke ud af det blå, via uopfordrede mails, og beder dig om personlige oplysninger, som fx bank- eller kreditkortoplysninger, personnummer osv. Generelt bør du behandler uopfordrede meddelelser, der beder dig om at 'bekræfte dine kontooplysninger' eller 'opdatere dine kontooplysninger', med en vis forsigtighed.
Hvis du for brug for det, kan du selv tjekke den relevante hjemmeside - ved at skrive URL'en direkte i din browser, eller søge efter den i en søgemaskine - og logge ind på din konto, uden at klikke på linket i mailen.
Vær ekstra forsigtig, hvis meddelelsen prøver at skaber en følelse af det haster
Spammere prøver ofte at stresse dig, ved at skabe en følelse af noget haster. Emnelinjen kan fx indeholde ord, som "Haster" eller "kræver øjeblikkelig handling" - for at presse dig til at handle.
Tjek, om mailen bruger dit navn
Selvom nogle spam-meddelelser er yderst sofistikerede, bør vage udtryk, som "Kære værdsatte kunde" osv., altid gøre dig ekstra opmærksom og på vagt. Lovlige virksomheder, som du abonnerer på, kender dit navn og adresserer deres mails i overensstemmelse hermed.
Kontroller grammatik og retstavning
Stavefejl eller dårlig grammatik er også 'røde flag'. Hvis du ser mærkelige sætningsopbygninger eller lignende, kan det være dig, at mailen er oversat flere gange via Google Translate.
Vær på vagt over for vedhæftede filer
Legitime organisationer sender aldrig uopfordrede mails med vedhæftede filer, da de ofte rummer malware. Hvis du modtager en e-mail fra en ukendt afsender, der opfordrer dig til at åbne en vedhæftet fil, er det typiske et tegn på spam. Undgå at åbne vedhæftede filer i ukendte e-mails, hvis de downloader malware på din enhed.
Spam-mails kommer i flere forskellige kategorier. Nogle af de mest almindelige eksempler er:
Mens spamfiltre - som vi beskriver nedenfor - hjælper med at reducere spam, er der nogle gode måder at håndtere e-mail på, du kan bruge til at undgå, at spammen nogensiden når ud til dig. Det gælder fx:
Vær selektiv ift de ting, du tilmelder dig:
Oplys kun din mail-adresse til organisationer, du stoler på. Når du deler den, skal du kun tilmelde dig nyhedsbreve, som du virkelig vil modtage. Husk på, at velrenommerede virksomheder gør det enkelt og gennemsigtigt at framelde sig deres reklamemails.
Vær forsigtig med, hvordan du deler din mail-adresse:
Alle deler deres mail-adresse med venner, familie og arbejdskontakter. Undgå at skrive den på offentlige fora eller sociale medier, hvor bots og spammere muligvis får fat i den. Prøv at bruge din mail-adresse på så få tjenester som muligt - og kun dem, du virkelig bruger.
Brug forskellige mail-adresser til forskellige formål:
Brug fx en adresse til arbejde, en anden til nære venner og familie og en tredje, du kan undvære, til tilmeldinger og abonnementer. Hvis den sidste bliver kapret, kan du bare slette den, så den ikke udgør nogen risiko for dine andre konti.
Tænk på, hvordan du reagerer på spam-beskeder:
Hvis du helt kan undgå at gøre det, er det bedst hverken at klikke på eller åbne spam-beskeder. I tvivlstilfælde, bør du overveje at slette de beskeder, du ikke er rigtigt tryg ved. Svar aldrig på en spam-besked - for så fortæller du svindlerne, at din adresse er en ægte mail-adresse og så får du ofte endnu mere spam. Klik aldrig på links og lad være med at åbne vedhæftede filer i spam-mails, så du undgår at downloade malware eller blive offer for et phishing-angreb.
Bør du afmelde spam-mails?
Hvis det er et marketing-/nyhedsbrev fra et firma, du kender, og som du ikke længere vil abonnere på, kan du trykke på Afmeld. Men hvis det er en spam-mail, er det bedst ikke at afmelde noget (forudsat at den endda tilbyder dig muligheden). Det er fordi, at enhver interaktion med spammerne bør undgås - afmeldingen fortæller dem fx, at du er et potentiel offer. I nogle tilfælde, kan selve afmeldingslinket faktisk være farligt. Det er bedst bare at slette spam-mails eller bruge spamfiltrering eller -blokering.
Selvom du sletter nogle spam-mails, kommer der stadig flere i indbakken. Men du kan træne din mail-udbyder til at genkende, hvilke e-mails du vil se, og hvilke du vil undgå. Det gør du via de funktioner, som indberetter spam, og afhænger af mailudbyderen. Her er er par kendte eksempler:
Sådan indberetter du en mail som spam i Gmails app, på til Android- og iOS-enheder:
Med tiden, lærer din indbakke selv at filtrere alle mails, der ligner dem, du har markeret, over i din spam-mappe, som sandsynligvis sletter alt indholdet efter 30 dage.
Det er også en god ide at gennemgå din spam-mappe ind i mellem, så du sikrer dig, at eventuelle vigtige mails ikke ender der, ved en fejl.
Ud over at markere meddelelserne som spam, kan du sætte spamfiltrene til at bekæmpe spam. Måden varierer alt efter mailudbyderen - og nogle eksempler inkluderer:
Sådan konfigurerer du Gmails spamfilter:
Sådan konfigurerer du Outlook.coms spamfilter:
Sådan konfigurerer du Apple Mails spamfilter:
Sådan konfigurerer du Thunderbirds spamfilter:
Nogle gange er det en bedre løsning at blokere nogen, når du ikke længere ønsker mails fra uønskede afsendere. Du bør vælge at bloker, når du ikke længere vil have mails fra visse afsendere - de e-mails ligner måske ikke typisk spam, så de kan forvirre spamfiltret mere, end de gavner. Spam-e-mails bruger sjældent en identificerbar e-mail-adresse, der altid er den samme, så en blokering stopper ikke den fortsatte spam.
Blokeringsmetoden afhænger af hver enkelt e-mail-udbyder og enhed. For eksempel:
Sådan blokerer du uønskede e-mails ved hjælp af iPhones kontaktliste:
Sådan blokerer du uønskede mails ved hjælp af Mail-appen:
Du kan fjerne blokering af en afsender, ved at gå til Indstillinger> Mail> Blokeret. Find navnet på den blokerede afsender, og tryk på Fjern blokering.
Udover at bruge en sund e-mail-sikkerhed, benytte spamfiltre og blokere uønskede meddelelser, er der tre ting mere, du kan gøre:
Aktiver multifaktorautentificering
Brugen af multi- eller tofaktorautentificering betyder, at selvom et phishing-angreb kompromitterer dit brugernavn og din adgangskode, kan hackere ikke komme gennem de yderligere autentificerings-krav, der er knyttet til din konto.
Overvej at bruge et spamfilter fra en tredjepart
Din e-mail-udbyder har sikkert sit eget filter, og når du bruger det, sammen med med anti-spam-softwaren, giver det et ekstra lag af cybersikkerhed. Dermed skal alle e-mails gennem to spamfiltre, før de når indbakken. Selvom en uønsket mail kommer gennem det ene spamfilter, bør det andet fange den. Kig efter et anti-spam-filter, der fungerer sammen med din e-mail-udbyder.
Brug en omfattende antivirussoftware
Antag, at du bliver offer for en spam-mail, ved at klikke på et ondsindet link eller uforvarende kommer til at downloade malware. I så fald vil en god antivirusløsning, som Kaspersky Total Security genkende malwaren og forhindre den i at gøre skade på din enhed eller dit netværk.
Relaterede artikler: