Alle hader spam-mails De irriterende og tidskrævende og kan ligefrem være farlige. Man mener, at 94% af malware leveres via spam-mails, og andre, potentielle farer omfatter spyware, phishing og ransomware.

I store træk, betyder spam meddelelser, du ikke ønsker at få, og som ofte har en kommerciel eller vildledende karakter. Spam er lige så gammel som internettet, og på trods af en massiv indsats for at bekæmpe spam er det stadig et problem. Denne oversigt forklarer, hvordan du identificerer og indberetter spam, hvordan du blokerer uønskede meddelelser, og hvordan du undgår spam.

Sådan identiciferer du spam-mails

Nogle gange er det let at se, at en besked er spam. Men hvis man ikke umiddelbart kan det, er der nogle nyttige tegn, du kan kigge efter:

Tjek afsenderens adresse

Det meste spam kommer fra mail-adresser, der ikke giver nogen mening eller ligner noget vrøvl, som fx godetilbud@tX94002222aitx2.com eller lignende. Når du holder musen hen over afsenderens navn, som typisk staves underligt, ser du den fulde mail-adresse. Hvis du ikke er sikker på, om en mail-adresse er legitim eller ej, kan du kopiere den over i en søgemaskine og kontrollere den der.

Overvej hvilken type af informationer, den anmoder om

Legitime virksomheder kontakter dig ikke ud af det blå, via uopfordrede mails, og beder dig om personlige oplysninger, som fx bank- eller kreditkortoplysninger, personnummer osv. Generelt bør du behandler uopfordrede meddelelser, der beder dig om at 'bekræfte dine kontooplysninger' eller 'opdatere dine kontooplysninger', med en vis forsigtighed.

Hvis du for brug for det, kan du selv tjekke den relevante hjemmeside - ved at skrive URL'en direkte i din browser, eller søge efter den i en søgemaskine - og logge ind på din konto, uden at klikke på linket i mailen.

Vær ekstra forsigtig, hvis meddelelsen prøver at skaber en følelse af det haster

Spammere prøver ofte at stresse dig, ved at skabe en følelse af noget haster. Emnelinjen kan fx indeholde ord, som "Haster" eller "kræver øjeblikkelig handling" - for at presse dig til at handle.

Tjek, om mailen bruger dit navn

Selvom nogle spam-meddelelser er yderst sofistikerede, bør vage udtryk, som "Kære værdsatte kunde" osv., altid gøre dig ekstra opmærksom og på vagt. Lovlige virksomheder, som du abonnerer på, kender dit navn og adresserer deres mails i overensstemmelse hermed.

Kontroller grammatik og retstavning

Stavefejl eller dårlig grammatik er også 'røde flag'. Hvis du ser mærkelige sætningsopbygninger eller lignende, kan det være dig, at mailen er oversat flere gange via Google Translate.

Vær på vagt over for vedhæftede filer

Legitime organisationer sender aldrig uopfordrede mails med vedhæftede filer, da de ofte rummer malware. Hvis du modtager en e-mail fra en ukendt afsender, der opfordrer dig til at åbne en vedhæftet fil, er det typiske et tegn på spam. Undgå at åbne vedhæftede filer i ukendte e-mails, hvis de downloader malware på din enhed.

Eksempler på spam-mails og beskeder

Spam-mails kommer i flere forskellige kategorier. Nogle af de mest almindelige eksempler er:

  • Reklamer – der forsøger at sælge dig produkter eller tjenester. De kan godt være ægte ind imellem, men typisk er det bare svindel.
  • Forfalskede (spoofede) e-mails - der efterligner legitime organisationer og forsøger at narre dig til at give dine personlige eller fortrolige oplysninger via phishing.
  • Pengesvindel - som spænder fra de berygtede svindelnumre med en 'nigeriansk prins' til mere sofistikerede forsøg på at bedrage brugerne, som fx falske velgørenhedsanmodninger.
  • Malware-advarsler – som fortæller dig, at du har en malware på dine enheder, som fx ransomware eller virus. Typisk beder meddelelserne dig om at åbne en vedhæftet fil eller klikke på et link - som så downloader malware på din enhed.
  • Tvungne eller utilsigtede abonnementer - Når du køber noget på nettet eller tilmelder dig en ny app, kan du komme til at abonnere på nyhedsbreve, helt uden at tænke over det. Nogle virksomheder bruger muligvis en ret uigennemsigtig taktik, så du abonnerer, uden egentlig at ville det.
  • Vilde løfter - som 'bliv rig i en fart'-kurser, mirakelagtige diæter, utrolige rabatter og tilbud, vind en lodtrækning eller et lotteri osv.
  • Kædebreve - ofte med helt usandsynlige historie, du skal sende videre, for ellers 'sker der noget skidt for dig.'

Sådan reducerer du antallet af spam-mails

Mens spamfiltre - som vi beskriver nedenfor - hjælper med at reducere spam, er der nogle gode måder at håndtere e-mail på, du kan bruge til at undgå, at spammen nogensiden når ud til dig. Det gælder fx:

Vær selektiv ift de ting, du tilmelder dig:

Oplys kun din mail-adresse til organisationer, du stoler på. Når du deler den, skal du kun tilmelde dig nyhedsbreve, som du virkelig vil modtage. Husk på, at velrenommerede virksomheder gør det enkelt og gennemsigtigt at framelde sig deres reklamemails.

Vær forsigtig med, hvordan du deler din mail-adresse:

Alle deler deres mail-adresse med venner, familie og arbejdskontakter. Undgå at skrive den på offentlige fora eller sociale medier, hvor bots og spammere muligvis får fat i den. Prøv at bruge din mail-adresse på så få tjenester som muligt - og kun dem, du virkelig bruger.

Brug forskellige mail-adresser til forskellige formål:

Brug fx en adresse til arbejde, en anden til nære venner og familie og en tredje, du kan undvære, til tilmeldinger og abonnementer. Hvis den sidste bliver kapret, kan du bare slette den, så den ikke udgør nogen risiko for dine andre konti.

Tænk på, hvordan du reagerer på spam-beskeder:

Hvis du helt kan undgå at gøre det, er det bedst hverken at klikke på eller åbne spam-beskeder. I tvivlstilfælde, bør du overveje at slette de beskeder, du ikke er rigtigt tryg ved. Svar aldrig på en spam-besked - for så fortæller du svindlerne, at din adresse er en ægte mail-adresse og så får du ofte endnu mere spam. Klik aldrig på links og lad være med at åbne vedhæftede filer i spam-mails, så du undgår at downloade malware eller blive offer for et phishing-angreb.

Bør du afmelde spam-mails?

Hvis det er et marketing-/nyhedsbrev fra et firma, du kender, og som du ikke længere vil abonnere på, kan du trykke på Afmeld. Men hvis det er en spam-mail, er det bedst ikke at afmelde noget (forudsat at den endda tilbyder dig muligheden). Det er fordi, at enhver interaktion med spammerne bør undgås - afmeldingen fortæller dem fx, at du er et potentiel offer. I nogle tilfælde, kan selve afmeldingslinket faktisk være farligt. Det er bedst bare at slette spam-mails eller bruge spamfiltrering eller -blokering.

Sådan stopper du spam-mails for altid

Sådan indberetter du spam-mails

Selvom du sletter nogle spam-mails, kommer der stadig flere i indbakken. Men du kan træne din mail-udbyder til at genkende, hvilke e-mails du vil se, og hvilke du vil undgå. Det gør du via de funktioner, som indberetter spam, og afhænger af mailudbyderen. Her er er par kendte eksempler:

Sådan markerer du spam-beskeder i Gmail, i din browser

  • Sæt et flueben ud for spam-beskederne i Gmail, ved at markere det tomme felt, til venstre for mailen.
  • Gå til menuen, du finder lige over indbakken.
  • Find det ikon, der ligner et udråbstegn ( ! ) i et stopskilt.
  • Tryk på den, når du vil markere beskeden som spam.
  • Hvis du har aktiveret Gmails tastaturgenveje, kan du bare trykke på ! (Shift+1).
  • Gmail bekræfter, at meddelelsen og de eventuelle samtaler, den er en del af, flyttes til spamfolderen.

Sådan markerer du spam-beskeder i Gmail, via din mobils browser

  • Sæt et flueben i feltet til venstre for den eller de uønskede mails.
  • Du kan også åbne den besked, du vil indberette.
  • Så kommer der en ny bjælke frem, øverst til højre på skærmen. Tryk på Pil ned-ikonet, så du kan se resten af mulighederne.
  • Vælg Indberet spam fra den menu, der kommer frem.

Sådan markerer de spam-beskeder, i Gmails egen app

Sådan indberetter du en mail som spam i Gmails app, på til Android- og iOS-enheder:

  • I din indbakke, trykker du på initialerne, som står foran en eller flere meddelelser.
  • Så skifter topmenuen og viser dig mulighederne for de valgte meddelelser. Tryk på menuikonet, som består af tre prikker, og ses i skærmens øverste, højre hjørne.
  • Så folder appen en ny menu ud, som viser dig en række nye valgmuligheder. Vælg Indberet spam på listen.

Sådan markerer du spam-beskeder i Outlook, via en webbrowser

  • Log ind på din Outlook-konto.
  • Gå til din mailoversigt, og vælg den uønskede besked. Hvis du vil markere flere spam-mails af gangen, skal du sætte et flueben i cirklen, som ses ud for mailen.
  • Vælg Reklamei menuen.
  • I dialogboksen Indberet som reklame, Vælger du Indberet or Indberet ikke i beskeden til Microsoft.
  • Så flyttes mailen til til mappen Reklame
  • Indholdet i mappen Reklame slettes efter 30 dage.

Sådan markerer du spam-beskeder i Apple Mail

  • På din iPhone, iPad eller iPod touch, skal du bare åbne beskeden, trykke på flaget nederst og derefter trykke på Flyt til reklame.
  • På en Mac, markerer du mailen og klikker på Reklame-knappen i menuen Mail. Du kan også bare trække beskeden over i Reklame-mappen i sidepanelet.
  • På iCloud.com, vælger du mailen, klikker på Flag-knappen og vælger Flyt til Reklame. Du kan også bare trække beskeden over i Reklame-mappen i sidepanelet.

Med tiden, lærer din indbakke selv at filtrere alle mails, der ligner dem, du har markeret, over i din spam-mappe, som sandsynligvis sletter alt indholdet efter 30 dage.

Det er også en god ide at gennemgå din spam-mappe ind i mellem, så du sikrer dig, at eventuelle vigtige mails ikke ender der, ved en fejl.

Sådan filterer du spam-mails

Ud over at markere meddelelserne som spam, kan du sætte spamfiltrene til at bekæmpe spam. Måden varierer alt efter mailudbyderen - og nogle eksempler inkluderer:

Sådan konfigurerer du Gmails spamfilter:

  • Log ind på din Gmail-konto.
  • Klik på Tanhdhjulet, øverst til højre, og vælg Indstillinger.
  • Gå til Filtre og Blokerede adresser og klik på Opret nyt filter.
  • Under Fra, skriver du mail-adressen på den afsender, du vil holde væk fra spam-mappen.
  • Klik på Opret filter.

Sådan konfigurerer du  Outlook.coms spamfilter:

  • Gå til Indstillinger
  • Vælg Se alle Outlook-indstillinger.
  • Vælg Mail.
  • Vælg Reklame -mail.
  • Under Filtre, markerer du feltet Bloker vedhæftede filer, billeder og links fra alle, der ikke er på listen over sikre afsendere og domæner.
  • Vælg Gem.

Sådan konfigurerer du Apple Mails spamfilter:

  • Vælg for at se eller redigere reklame-filteret, vælger du Indstillinger i menuen Mail.
  • Klik på ikonet Reklame-mail .
  • Se om feltet Aktiver reklamefilter er markeret. Hvis ikke, skal du klikke på det.
  • Vælg mellem tre grundlæggende indstillinger for, hvordan Mail håndterer Reklame:
    1. Marker som Reklame-mail, men lad det være i min indbakke.
    2. Flyt den til Reklame-mappen.
    3. Udfør brugerdefinerede handlinger og klik på Avanceret for at konfigure det. Du kan oprette yderligere filtre, der udfører særlige handlinger mht. Reklame-mail.
  • Vælg en af de undtagne meddelelsesindstillinger, når du vil undtage visse meddelelser fra Reklame-filteret. De er.
    1. Afsenderen står i din adressebog eller i appen Kontakter. 
    2. Afsender er en af dine Tidligere modtagere.
    3. Beskeden blev adresseret med dit fulde navn.

Sådan konfigurerer du Thunderbirds spamfilter:

  • Gå til Thunderbirds hamburger-menuen, og vælg Indstillinger > Kontoindstillinger.
  • For hver konto skal du gå til Reklame-indstillinger og vælge Aktivér adaptiv Reklame-kontrol på denne konto.
  • Vælg OK.

Sådan blokerer du uønskede e-mails

Nogle gange er det en bedre løsning at blokere nogen, når du ikke længere ønsker mails fra uønskede afsendere. Du bør vælge at bloker, når du ikke længere vil have mails fra visse afsendere - de e-mails ligner måske ikke typisk spam, så de kan forvirre spamfiltret mere, end de gavner. Spam-e-mails bruger sjældent en identificerbar e-mail-adresse, der altid er den samme, så en blokering stopper ikke den fortsatte spam.

Blokeringsmetoden afhænger af hver enkelt e-mail-udbyder og enhed. For eksempel:

Sådan blokerer du mails i Gmail

 

  • Åbn beskeden fra den uønskede afsender.
  • I øverste højre hjørne, skal du klikke på indstillingen Mere eller de tre lodrette linjer.
  • Klik på Bloker [afsender].
  • Klik på indstillingen Indberet som spam, hvis du vil melde mailen.

Sådan blokerer du e-mails i Outlook og Hotmail

  • Vælg en mail fra den afsender, du vil blokere.
  • I menuen i Outlook, vælger du Besked > Reklame.
  • Klik på Bloker afsender. Så sætter Outlook afsenderens mail-adresse på den blokerede liste og filtrere eventuelle fremtidige mails fra personen væk.
  • Hvis du vil fortryde handlingen, skal du gå til Værktøjer > Reklame-indstillinger. Gå til fanen Blokerede afsendere, klik på den specifikke mail-adresse, og vælg Fjern den valgte afsender.

Sådan blokerer du mails på en iPhone eller iPad

Sådan blokerer du uønskede e-mails ved hjælp af iPhones kontaktliste:

  • Sørg for, at mail-adressen på den person, du vil blokere, er i appen 'Kontakter'. Hvis det ikke er tilfældet, skal du oprette afsenderen der.
  • Åben Indstillinger, vælg Mail > Trådindstillinger. Klik på Blokeret afsender - indstillinger.
  • Klik på Blokeret, vælg så Tilføj ny.
  • Tryk på den kontakt, du oprettede med den uønskede afsender.
  • Aktivér mail i iCloud, så den synkroniserer præferencen til alle dine andre Apple-enheder.

Sådan blokerer du uønskede mails ved hjælp af Mail-appen:

  • Åbn en mail fra den uønskede kontakt.
  • Klik på afsenderens navn.
  • Klik på Fra i toppen og vælg Bloker denne kontakt.

Du kan fjerne blokering af en afsender, ved at gå til Indstillinger> Mail> Blokeret. Find navnet på den blokerede afsender, og tryk på Fjern blokering.

Sådan beskytter du dig mod spam-beskeder

Udover at bruge en sund e-mail-sikkerhed, benytte spamfiltre og blokere uønskede meddelelser, er der tre ting mere, du kan gøre:

Aktiver multifaktorautentificering

Brugen af multi- eller tofaktorautentificering betyder, at selvom et phishing-angreb kompromitterer dit brugernavn og din adgangskode, kan hackere ikke komme gennem de yderligere autentificerings-krav, der er knyttet til din konto.

Overvej at bruge et spamfilter fra en tredjepart

Din e-mail-udbyder har sikkert sit eget filter, og når du bruger det, sammen med med anti-spam-softwaren, giver det et ekstra lag af cybersikkerhed. Dermed skal alle e-mails gennem to spamfiltre, før de når indbakken. Selvom en uønsket mail kommer gennem det ene spamfilter, bør det andet fange den. Kig efter et anti-spam-filter, der fungerer sammen med din e-mail-udbyder.

Brug en omfattende antivirussoftware

Antag, at du bliver offer for en spam-mail, ved at klikke på et ondsindet link eller uforvarende kommer til at downloade malware. I så fald vil en god antivirusløsning, som Kaspersky Total Security genkende malwaren og forhindre den i at gøre skade på din enhed eller dit netværk.

Relaterede artikler:

Sådan stopper du spam-mails - tips og tricks

Kan man stoppe spam-mails for altid? Identificer uønskede e-mails, indberet spam-mails, bloker uønskede meddelelser + eksempler på spam-beskeder.
Kaspersky Logo