Trods de økonomiske udfordringer ifm. coronavirus, blomstrer den globale videospilindustri. Den sociale afstand, der reducerer fysisk samvær til et minimum og opfordrer folk til at blive hjemme, betyder, at mange søger de virtuelle verdener for at glemme krisen. Salget af videospil i USA nåede sit højeste niveau i ti år i marts, og alle spilindustriens giganter oplever store stigninger i antallet af brugere.
Stigningen i publikums engagement understreger faren ved spillet på nettet, fordi svindlerne forsøger at udnytte situationen med coronavirussen. Fordi onlinespil involverer spillevalutaer, køb i spillene samt rigtige penge, der gemmes i e-tegnebøger, udgør de et mål for svindlerne.
Unge mennesker kan være mindre opmærksomme på risiciene og er derfor mere udsatte for dem. Læs videre og forstå mere om farerene ved onlinespil og se hvordan, du kan beskytte dig og din familie.
For de fleste brugere er spil på nettet en harmløs aktivitet. Men der er farer, som fx inkluderer:
Det er når spillet på nettet bliver til mere end bare sjov ogi stedet en besættelse - som æder store mængder af personens tid.
Cybermobning sker, når en teenager eller et yngre barn bruger en computerenhed til at ydmyge, true eller på anden måde chikanere en jævnaldrende. Det kan ske via multiplayer-spil på nettet og enheder, der er på nettet, som fx Xbox Live og mv..
Spillevaluta, køb i spillet og rigtige penge, der gemmes i e-tegnebøger, udgør mål for svindlerne.
Nogle gange bliver brugerne bedt om at downloade et software-plug-in for at spille et bestemt spil. De sendes måske videre til andre hjemmesider, hvor ondsindet software udløses og angriber sikkerheden og fortroligheden på brugerens enhed. Der kan være virus i de spilfiler, som betyder, at brugeren ubevidst giver adgang til sit system under installationen.
Ved at samle data fra spil og andre kilder, kan hackerne muligvis få adgang til andre eksisterende konti, fx på de sociale medier, eller oprette nye konti - endda hele digitale identiteter - i dit navn.
Nogle onlinespil bruger "freemium"-modellen, som betyder, at de giver dig noget indhold gratis; til gengæld kræver de betaling for adgangen til hele spillet samt alle dets funktioner og muligheder. I nogle tilfælde kræver spillene, at brugerne tilknytter et kreditkort til deres spillerprofil. Kortet opkræves automatisk, når brugerne køber nye ting eller tjenester.
Det meste af den svindel, som sker med spil på nettet, er simpelthen opdaterede versioner af gamle svindelnumre. De er dog blevet meget hyppigere, fordi der er kommet endnu flere på nettet under pandemien.
Typisk svindel med spil på nettet kan fx være:
Siderne ligner ægte hjemmesider, hvor brugerne kan købe tilføjelser til spillet, som fx tøj, våben eller nye evner eller adgang til at generere webvaluta til brug i spillet. Siderne er imidlertid falske og narrer brugerne til at betale for køb eller belønninger, de aldrig får.
IP-adressen er hver brugers unikke internetplacering. Når angriberne har din IP-adresse, kan de finde din fysiske adresse, dit fulde navn og andre følsomme oplysninger. De oplysninger giver hackerne mulighed for at udføre angreb og stjæle oplysninger om dine penge og spillekonti.
Det er spilversionen af en velkendt phishing-svindel, hvor brugeren narres til at oplyse sine kontooplysninger. Svindlerne sender en e-mail til spilleren, der fortæller, at han eller hun skal bekræfte sin adgangskode og sine login-oplysninger. Når spilleren klikker på linket i e-mailen, føres han eller hun til en falsk login-side, der beder personen om at indtaste sin adgangskode og brugernavn - så man kan stjæle spillerens kontooplysninger.
Når de først er downloadet, installerer de falske apps malware på ofrenes telefoner eller computere. Svindlerne bruger malware til at fange oplysninger fra spillernes webkonti, som fx dem, der bruges til at få adgang til onlinetilbud på populære platforme for videospil og konsoller. De bruger også oplysninger til at stjæle følsomme brugeroplysninger, som fx kreditkortoplysninger, hjemmeadresser og telefonnumre.
Cyberkriminelle kan fx "groome" børn via spillenes stemmechats, samtidig med, at de får børnene til at betale for ting for dem i spillet - typisk via deres forældres kreditkort. Nogle gange overbeviser svindlerne børnene om at give dem deres loginoplysninger eller klikke på et link, de sender dem - for at få adgang til barnets konto. Når de cyberkriminelle får fat i oplysningerne, kan de stjæle virtuelle penge, online valuta eller endda de rigtige penge i deres e-tegnebøger. Virtuel valuta og stjålne konti sælges derefter på det mørke internet, hvilket omfatter rigtigt mange rigtige penge, når de virkelige midler hæves fra tegnebøgerne.
Du kan fx sikre dig ved at bruge et VPN. VPN står for “Virtual Private Network”, som gør din personlige internetforbindelse privat, ved at få den til at fremstå som et netværk fra en anden placering (Det kan være et andet sted i verden eller i dit eget land). VPN'er er nemme at installere og kræver kun en lille smule konfiguration at bruge, mens fordelene omfatter:
Der findes VPN-klienter til Mac, Android, PC og Apple iOS, og Kaspersky tilbyder VPN Secure Connection som kan installeres på tværs af flere forskellige enheder og operativsystemer.
Du kan godt finde gratis VPN'er. De har dog ofte databegrænsninger og giver muligvis ikke fuldstændig beskyttelse. Før du vælger dit VPN, bør du læse servicevilkårene, for at sikre dig, at du forstår, hvad der er dækket - inklusive fortrolighedspolitikken. Husk på, at selvom nogle VPN-tjenester hævder, at de forsvarer sig mod malware og phishing-sider, giver de ikke det samme beskyttelsesniveau, som de unikke antivirusprogrammer. Derfor er det bedst at have begge dele.
Hvis du eller nogen, du kender, er blevet udsat for svindel med spil på nettet:
Hvis du er en forælder, som er bekymret for dine børn, kan du overveje at bruge Kaspersky Safe Kids: det er designet til at hjælpe dig med at beskytte dine børn på nettet. Det inkluderer en app, som ligger på dit barns enhed, plus en app på din telefon, som viser dig rapporter og tilpasser indstillingerne. Det giver dig også mulighed for at administrere adgangen til spil og upassende apps.
På trods af de mulige farer, vi har skitseret, er det trods alt vigtigt at holde den sociale kontakt i en tid med fysisk afstand - og videospillene på nettet giver os muligheden for det. Bare husk at være opmærksom på svindel, som udnytter corona og installer cybersikkerhed på alle dine enheder og spil sikkert.
Relaterede artikler: