Gå til hovedindhold

En omfattende guide til små virksomheders cybersikkerhed

Guide til cybersikkerhed for små virksomheder

46 % af alle cyberangreb i 2024-25 var rettet mod mindre virksomheder, og de fleste, der er ramt, står over for lukning inden for seks måneder.

Denne chokerende statistik understreger vigtigheden af cybersikkerhed for små virksomheder over hele verden. På trods af den risiko, cyberkriminalitet udgør for selve deres levedygtighed og eksistens, har alt for mange ikke tilstrækkelige beskyttelser på plads – og i nogle tilfælde ingen beskyttelser overhovedet.

God cybersikkerhed for små virksomheder handler ikke kun om at have de rigtige løsninger på plads for at holde trusler og dårlige aktører ude. Det handler også om proaktivt at beskytte data, systemer, brugere og programmer; om at sikre, at medarbejderne spiller deres rolle i at opføre sig sikkert online; og om at finde de mest omkostningseffektive veje til god sikkerhed, når intern sikkerhed ikke er økonomisk holdbar.

I denne cybersikkerhedsguide til små virksomheder dækker vi alt, hvad du har brug for at vide: de største trusler, du kan blive udsat for, de bedste sikkerhedsmetoder til forebyggelse og de teknologier, der kan tilføje vigtige forsvarslinjer.

Hvad er de største cybersikkerhedsrisici for små virksomheder?

Der er mange cybersikkerhedstrusler mod mindre organisationer, og nogle er meget mere indlysende og kendte end andre. I betragtning af, at kun ét vellykket angreb kan forårsage langvarig eller endda uoprettelig skade på en SMV, er det vigtigt at være opmærksom på dem alle, så passende defensive handlinger kan træffes:

Malware

Malware og vira er nok de mest åbenlyse trusler, der dukker op for små virksomheder. Ondsindede vedhæftede filer i e-mails såsom PDF'er , weblinks og downloads - som ofte er forklædt til at se legitime ud - indeholder kode, der kan bruges til at gribe adgang til netværk, beslaglægge data eller endda ødelægge data helt.

Ransomware

Ransomware-angreb er vokset hurtigt i de seneste år, især på grund af stigningen i kunstig intelligens (AI) , og kan forårsage enorme forstyrrelser for små virksomheder, der ikke nødvendigvis har modstandsdygtigheden til at opretholde driften i mellemtiden. I disse angreb stjæler eller krypterer hackere vitale forretningsdata og kræver betaling fra virksomheden for at gendanne adgangen til dem (uden nogen garanti for, at de vil gendanne adgangen, selvom løsesummen betales).

Phishing

Phishing-angreb involverer cyberkriminelle, der udgiver sig for at være en legitim part og kontakter offeret, ofte med en e-mail, der ser overbevisende ud. Phishing-mails vil opfordre offeret til at åbne et link eller downloade en fil, hvorfra hackerne vil kunne få adgang til følsomme oplysninger og legitimationsoplysninger. Små virksomheder er især udsat for falske betalingsanmodninger og fakturaer.

Datatyveri gennem kompromittering af adgangskode

Mange organisationer får stadig alt for let brud på deres systemer, fordi en opportunistisk hacker har været i stand til at gætte en adgangskode. Dette kan blot være gennem forsøg og fejl eller ved at bruge 'adgangskodespray' malware, som forsøger almindelige adgangskoder på et stort antal konti på én gang. Dette er især tilfældet, når der bruges meget enkle adgangskoder, og når de ikke opdateres regelmæssigt.

Forældet, upatchet software

Når et forretningsprogram er blevet frigivet, kan cyberkriminelle begynde at lede efter sårbarheder, de kan udnytte - og med tiden har de større chance for at finde en. Dette er grunden til, at udviklere regelmæssigt udgiver opdateringer, der retter og lukker disse sårbarheder, men mange mindre virksomheder glemmer at installere dem.

Fjernarbejde og brug af personlige enheder

Da flere ansatte arbejder hjemmefra enten nogle gange eller hele tiden, udføres forretningsaktiviteter ofte på tværs af indenlandske internetforbindelser med lavere sikkerhedsniveauer - eller endnu værre, usikret offentligt wi-fi . Disse risici forstærkes under en 'Bring Your Own Device'-opsætning, hvor medarbejderne bruger personlige enheder til forretningsbrug, hvilket betyder, at malware opnået gennem ikke-forretningsmæssig aktivitet kan kompromittere forretningsdata.

Insidertrusler

Mens de fleste medarbejdere har hæderlige hensigter, er der altid risiko for angreb indefra. Insidertrusler, der udnytter adgangen til følsomme systemer og programmer, kan forårsage stor skade, og der kan gå noget tid, før problemet bliver kendt. En almindelig årsag er, at medarbejderne har højere adgangsniveauer, end hvad der er nødvendigt for, at de kan udføre deres arbejde

Stærkere cybersikkerhed for små virksomheder

Sørg for sikker kommunikation og avanceret trusselsbeskyttelse for at beskytte mod forsyningskædeangreb

Prøv Small Office Security Gratis

Bedste sikkerhedspraksis for små virksomheder

Teknologi har en vigtig rolle at spille med hensyn til at understøtte små virksomheders cybersikkerhed (og vi vil dække disse teknologier i detaljer senere). Men dette er kun en del af historien, fordi der er adskillige handlinger, som en virksomhed og medarbejderne hver især bør foretage sig for at reducere risikoen for et brud og for at minimere virkningen af en, der gør det igennem. Ud fra vores erfaring anbefaler vi følgende:

Sikkerhedskopier data regelmæssigt

Hvis der tages backup af data regelmæssigt, kan en virksomhed falde tilbage på det med minimal afbrydelse i tilfælde af et malware- eller ransomware-angreb. Sikkerhedskopier bør holdes adskilt fra enheder, der bruges dagligt, planlægges til et bestemt tidspunkt (ideelt set én gang om ugen, men potentielt oftere for forretningskritiske data) og opbevares i et sikkert miljø.

Sikker lagring af data og programmer i skyen

Forbundet til det foregående punkt tilbyder cloud-lagringsløsninger en vindende kombination af fleksibilitet, sikkerhed og omkostningseffektivitet, når det kommer til at holde alle forretningsdata sikre. Førende cloud-sikkerhed kan sikre korrekt legitimerede medarbejdere kan få adgang til data fra hvor som helst; gebyrer kan også skaleres op eller ned i overensstemmelse med virksomhedens krav.

Udvikling af en reaktions- og genopretningsplan

Jo hurtigere en lille virksomhed kan komme op at køre igen efter en sikkerhedshændelse, desto mindre påvirkning er driftsmæssigt, juridisk, økonomisk og omdømmemæssigt. En regelmæssig backup tidsplan er en del af en omfattende genopretningsplan, der også skal beskrive, hvordan medarbejderne skal arbejde i stedet for, når der er blevet identificeret et brud i et bestemt område.

Opdatering af systemer og programmer

Ligesom der bør udarbejdes en tidsplan for backup, bør en lignende tilgang også anvendes til opdatering af systemer og programmer, så de nyeste patches og sikkerhedsforanstaltninger sættes på plads hurtigst muligt. Dette er også en god chance for at fjerne alle programmer, der ikke længere er nødvendige, hvilket også kan give omkostningsbesparelser i licensgebyrer.

Maksimering af beskyttelsen på mobile enheder

Med smartphones og tablets, der er så integrerede i mange små virksomheder, bør det være en topprioritet at holde dem så sikre som muligt. Det omfatter:

  • Aktivering af adgangskodebeskyttelse
  • Sikring af, at enheder kan spores eller slettes, hvis de mistes eller stjæles
  • Undgå at oprette forbindelse til offentligt Wi-Fi

Vedligeholde stærke adgangskoder og regelmæssigt ændre dem

God praksis med adgangskoder er afgørende, så der er mindre sandsynlighed for, at alle legitimationsoplysninger, der falder i de forkerte hænder, stadig kan bruges. Adgangskoder bør ændres mindst hver tredje måned, adgangskoder, der er lette at gætte, bør undgås, og de samme adgangskoder bør ikke bruges på flere platforme. Multifaktorgodkendelse (MFA) kan tilføje et yderligere beskyttelseslag på dette område

Gennemgang og justering af adgangskontrol

Enhver medarbejders nødvendige adgangsniveau vil hele tiden svinge op og ned, uanset om de er flyttet til en ny jobrolle og påtager sig ekstra ansvar, eller arbejder på nye brancher. Regelmæssig gennemgang af adgangsniveauer og fjernelse af alt, der ikke længere er nødvendigt, minimerer risikoen for et insiderangreb.

Revision og gennemgang af sikkerhedsforanstaltninger

Ligesom adgangskontrol vil en virksomheds sikkerhedskrav konstant ændre sig, efterhånden som dens forretningsdrift udvikler sig, og i takt med at cyberkriminalitet fortsætter med at udvikle sig. En god revision af sikkerhedsforanstaltninger og potentielle sårbarheder kan hjælpe med proaktivt at opdage eventuelle problemer, der skal løses, før en cyberkriminel finder dem først.

Træning og uddannelse af medarbejdere

Ifølge World Economic Forum kan så mange som 95 % af cybersikkerhedsproblemerne tilskrives menneskelige fejl. Dette understreger vigtigheden af at sikre, at alle medarbejdere ved, hvordan de fungerer sikkert online, og hvor nemt det kan være at blive ramt af et phishing-svindel eller en svigagtig vedhæftet fil via cybersikkerhedstræning .

Hvilke værktøjer kan hjælpe små virksomheder med sikkerhed og forebyggelse af cyberangreb?

Cyberangreb bliver hele tiden større, mere organiserede og mere avancerede – især nu kan cyberkriminelle bruge AI til at forbedre hastigheden og detaljerne inden for trusselsudvikling. Det betyder, at kun de nyeste teknologier kan hjælpe med at beskytte mod nye og opståede trusler såvel som eksisterende. En god sikkerhedsteknologistak bør derfor omfatte:

E-mailfiltrering

E-mailfiltreringssystemer er vigtige for at kunne registrere svindelmails eller phishing-angreb, herunder dem, der ser så overbevisende ud, at selv de mest sikkerhedsbevidste medarbejdere nemt kan blive skyldige i dem. Disse filtre sikrer, at farlige eller uønskede e-mails aldrig når så langt som slutbrugeren uden at begrænse lovlig forretningskommunikation.

PAM (Privileged Access Management)

PAM kan hjælpe med at gøre adgangskontrol til en aktivitet i realtid og sikre, at den perfekte balance mellem produktivitet og sikkerhed altid opnås med legitimationsoplysninger. Aktiviteterne for hver enkelt bruger og enhed på et netværk kan kontrolleres, så den nødvendige adgang nemt kan klargøres og unødvendig adgang kan fjernes.

Netværkslogning og overvågning

PAM fungerer særligt godt i forbindelse med netværkslogning og overvågning, som til enhver tid kan holde styr på, hvem der gør hvad og hvor. Disse oplysninger kan vurderes sammen med adgangskontroldata, der hjælper med at identificere tilfælde af unødvendig, uautoriseret eller ondsindet aktivitet.

Endpoint Detection and Response (EDR)

Denne beskyttelse kan strække sig ud over brugere og konti til de enheder, der opretter forbindelse til et netværk. EDR-løsninger kan indsamle oplysninger om enhedens art, hvad den laver på et netværk, og hvad den har gjort tidligere. Dette kan være uvurderligt til at opdage mistænkelig aktivitet, og hvis der opstår et brud, undersøge kilden til problemet.

Trusselregistrering og -styring

Værktøjer til registrering af trusler analyserer og vurderer ikke kun enheder på et netværk, men også indholdet af selve netværket for at lokalisere tilfælde af usædvanlig eller mistænkelig aktivitet. Disse værktøjer kan advare personalet om potentielle problemer, der skal undersøges, eller isolere dem væk fra resten af netværket, så enhver påvirkning holdes på et minimum.

Sammenfattende: nemme cybersikkerhedsløsninger til små virksomheder uden

Hvis du er en lille virksomhedsejer, der læser dette og tænker, at det lyder som en skræmmende udsigt, der er uden for din organisations økonomiske muligheder, så fortvivl ikke, du er ikke alene. Faktisk kæmper mange større organisationer stadig med grundlæggende cybersikkerhed, selv når de har budgettet og de menneskelige ressourcer til at tage sig af tingene selv.

Vedtagelse af en omfattende sikkerhedsløsning designet til små virksomheder er den mest praktiske og omkostningseffektive vej frem.

Kaspersky Small Office Security er f.eks. tilgængelig som en månedlig abonnementstjeneste og er prissat pr. bruger, så unødvendige udgifter elimineres. Det samler flere forskellige sikkerhedsfunktioner og funktioner, herunder administration af adgangskoder, en premium VPN, beskyttelse mod malware og ransomware og meget mere. Derudover kan den implementeres på tværs af stationære computere, bærbare computere, smartphones og tablets, hvilket betyder, at alle medarbejdere i din virksomhed kan arbejde sikkert, uanset hvad de laver, og hvor som helst og når som helst de gør det.

Relaterede artikler:

Relaterede produkter:

En omfattende guide til små virksomheders cybersikkerhed

SMV'er står over for betydelige risici fra cyberangreb. Lær om de største trusler, væsentlige bedste fremgangsmåder for sikkerhed og forsvarsværktøjer.
Kaspersky logo

Relaterede artikler