Gå til hovedindhold

Over de seneste årtier, har mobning (som mange forældre selv har kendt det) udviklet sig drastisk og begrænser sig ikke længere episoder efter skole eller sårende kommentarer i frikvartererne. I takt med nutidens teknologi, har mobningen integreret sig solidt i cyberspace. Alment kendt som "cybermobning", har overgangen til internettet bare forstærket de ødelæggende konsekvenser, som mobningen kan have på en persons velbefindende og helbred. Det skyldes i høj grad, at digitale kommunikationsmedier sikrer det hadefuldt indhold deles og spredes hurtigt.

I dag kan det, der starter som en uenighed på legepladsen, hurtigt eskalere til hundredvis af krænkende beskeder på kort tid. Nogle gange kan cybermobning endda ende i tragedie. Som det ser ud nu, er den bedste måde at stoppe cybermobning på (som forælder eller barn) at forstå så meget som muligt om det. Derfor har vi lavet denne guide. Hjælp med at gøre en ende på cybermobning i dag.

Eksempler på cybermobning

Cybermobning (nogle gange kaldet som online mobning) handler pr. definition om at bruge digital teknologi, som telefon, tablet, spillekonsol eller computer, til at mobbe en anden person (eller flere) via e-mails, messengerplatforme, sociale medier, lyd- og videoplatforme eller SMS’er. Det inkluderer deling eller opslag med indhold, der skal ydmyge eller såre en anden person. Ifølge National Center for Education Statistics og Bureau of Justice har 16 procent af eleverne i USA, fra 9. til 12. klassetrin, selv oplevet cybermobning i en eller anden form (det er cirka 1 ud af 6 børn).

Forbi cybermobning er så tæt knyttet til sociale medier og selve internettet, kan det være svært at genkende eksempler på det. Hvad mere bekymrende er, kan nogle tilfælde af cybermobning rigtigt hurtigt føre til grove lovovertrædelser. Derfor har vi lavet en liste med nogle af de mest fremtrædende eksempler på cybermobning, så du kan være forberedt, hvis du møder det.

Direkte chikane: Det dækker ondskabsfulde, fornærmende eller grove tekstbeskeder, e-mails eller kommentarer (i et forum eller på de sociale medier); brugen af chatgrupper, som en måde at rotte sig sammen om andre digitalt; opslag med stødende, racistisk eller fornærmende indhold på den offentlige del af ofrets sociale medieprofil, der direkte angriber ham eller hende eller deres digitale omdømme.

Forfalskning og efterligning af personer: Kloning eller oprettelse af kopierede konti (inkl. e-mail, telefonnummer, Facebook, Twitter, Instagram osv.), fra ofrets egen konto og opslag med stødende eller uønsket indhold, som kommer fra de falske konti; hacke persons profil og ændre de personlige oplysninger, uden hans eller hendes tilladelse; Man kalder det "Catfishing", når nogen narrer et offer til et forhold med en falsk webkonto.

Informationstyveri og ulovlig deling: Offentlige opslag (på sociale medier) eller at dele følgende med andre, helt uden samtykke; eksplicitte eller seksuelle billeder eller videoer af en person; at tage nøgen-, eksplicitte eller nedværdigende billeder af en person, uden dennes oplyste samtykke; optagelse eller deling af videoer eller billeder, der viser den fysiske mobning af offeret; sprede rygter eller information, som er skabt til at nedgøre andre; deling af personlige oplysninger eller eksplicitte billeder/videoer af andre, på en anden hjemmeside.

Mange stater mener nu, at eksemplerne ovenfor er ulovlige og bør håndteres af politiet. Hvis du er i tvivl, bør du altid rådføre dig med det lokale politi.

Cybermobningens konsekvenser

Som en form for mobning, er virkningerne af cybermobning ofte chokerende, nogle gange ligefrem tragiske, der kan vare langt ind i voksenalderen. Børn, der er ofre for mobning, kan udvikle flere forskellige, psykiske problemer, som fx depression og diverse angstlidelser. De vil sikkert også have færre venskaber, udfordringer i skolen og være mere mistænksomme over for andre mennesker.

a girl cyberbullied

Sådan forebygger og stopper du cybermobning

Ligesom med fysisk mobning, findes der flere ting, du kan gøre (som voksen eller mindreårig) for at stoppe cybermobningen.

Fortæl det til andre

Ifølge en undersøgelse af langtidsvirkningerne af mobning, mener langt de fleste teenagere, måske helt op til 90%, at cybermobning er et problem, mens andre skøn angiver at ca. 63 % af alle teenagere oplever, at det er et "alvorligt" problem. Desværre mener mange unge også, at skolen, regeringen og de sociale medier ikke formår at løse problemet. Derfor føler mange sig også udstødt og isoleret. Som en skarp kontrast, ser mange teenagere deres forældre som effektive allierede i kampen mod cybermobning. Det lægger et stort ansvar på forældrene for at være på vagt og række ud til deres børn, hvis de tror, at de kan være ramt af cybermobning.

Typisk vil teenagere tøve med at fortælle deres forældre eller andre voksne om, at de er ofre for cybermobning. Ligesom andre former for mobning, stammer den manglende kommunikation fra forlegenhed eller frygt. Ofre tvivler ofrene på, at lærerne eller forældrene kan stoppe mobberiet, og at chikanen bare bliver værre, hvis mobberen finder ud af, at han eller hun har fortalt det til en voksen. Hvis du tror, at dit barn bliver cybermobbet (eller er en cybermobber), er det afgørende at handle så hurtigt som muligt. Se efter praktiske måder at løse problemet på, som at involvere skolens ledelse og/eller en terapeut. Hvis du tror, at du er udsat for cybermobning, skal du straks fortælle det til en lærer, forælder eller en anden, passende voksen.

Behold det hele

Når du har talt med dit barn, skal du gemme alle opslag, digitale beskeder og kommunikation, der kommer fra cybermobberen, ved at tage skærmbilleder eller fotos på din smartphone. Sørg også for at notere klokkeslæt og dato samt alle andre relevante oplysninger, der kan bruges i en retssag. Tag alt med til skolens ledelse og overvej at involvere politiet, hvis du føler, at tingene er grove nok. I mange tilfælde, krydser mobning grænsen fra provokation til kriminel chikane.

Undgå at engagere dig

Da mobning og hadefuld tale er steget med op til 70% blandt teenagere og børn, siden coronas lockdown, har forskere fundet ud af, at manglende engagement er en af de vigtigste måder at bekæmpe visse former for cybermobning på. Ofre for cybermobning klarer sig ofte bedre ved at ignorere eller undgå et angreb og straks fortælle om situationen til en passende voksen. Enhver mobbers mål er at gøre offeret vred og få ham eller hende til at reagere på latterlige påstande eller ondsindede udtalelser. Når man ignorerer cybermobbernes forsøg, minimerer det deres magt på de digitale platforme. På sammen måde, skal de, der ser angrebene, være villige til at fortælle om problemerne til venner, familiemedlemmer eller lærere.

Det bedste er både at blokere mobberen fra sociale medier og e-mailkonti. På mange sociale medier, som Facebook eller Instagram, betyder en blokering ikke bare, at offeret ikke længere kan se mobberen. Det betyder også, at mobberen ikke længere kan linke til ofrets profil eller se opslag fra fælles kontakter, der tagger offeret.

Læs mere

Ifølge enough.org, december 2022, havde næsten halvdelen (46 %) af alle unge (i alderen mellem 13 og 17) været ofre for cybermobning. Og webundersøgelser angiver, at lærerne anser cybermobning for at være et af klasseværelsets største sikkerhedsproblemer, som de møder i dag. Som forælder, er det afgørende at lære så meget som muligt om, hvad dine børn laver på internettet og med deres smartphones. Overvej nogle sikkerhedsløsninger, som er designet til at beskytte børn på nettet og bruger ganske effektive midler til at gøre det med.

En almindelig misforståelse går på, at drengene altid er bøllerne, og at pigerne er mere tilbøjelige til at være ofrene. Men i praksis, tyder undersøgelser på, at piger er lige så tilbøjelige som drenge til at være ofre og mobbere. Drenge er dog mere tilbøjelige til at blive cybermobbet, mens de spiller på en konsol, og piger er mere tilbøjelige til at blive cybermobbet på sociale medier.

Forstå omfanget

Mange voksne mener, at sociale medier er de mest sandsynlige steder for cybermobning, hvilket ofte er sandt. Men da ca. 95 % af amerikanske teenagere har adgang til en smartphone (og 45 % af teenagere fortæller om næsten konstant aktivitet på nettet), ved mange voksne og forældre måske ikke nok om cybermobningens potentielle omfang blandt unge. Selvom cybermobning sagtens kan ske på Facebook, Twitter, X, Instagram, TikTok eller Snapchat, er e-mails, tekstbeskeder og messengerapps lige så ideelle midler til cybermobning. Med en næsten allestedsnærværende adgang til smartphones og teknologiens hurtige udvikling, er det bydende nødvendigt konstant at overvåge børns digitale/internetforbundne enheder for at være på forkant med potentielle trusler.

Genkend tegnene

Ofte ligner et cybermobbet barn ethvert andet ungt menneske—lettere indelukket og ofte uvillig til at tale om sin dag eller at dele personlige oplysninger. Der er dog andre, mere diskrete tegn, du bør være kigge efter, som fx en faldende interesse for deres yndlingsaktiviteter, et uforklarligt fald i karakterer, pjækkeri, symptomer på depression og ændringer i søvn- eller spisevaner. Da ændringerne også kan pege på andre problemer, bør du være ekstra opmærksom, hvis du også bemærker en pludselig mangel på interesse for computeren eller en tendens til at blive ked, efter at have brugt nettet eller smartphonen i længere tid. Hvis det er dit barn, der mobber, bør du været forberedt på en ekstrem vrede, hvis du tager hans eller hendes telefon eller computer.

Beskyt dine data

I tilfælde af nogle af de mest tragiske tilfælde af cybermobning, lykkes det cybermobberne at oprette falske Facebookprofiler af ofrene og chikanere dem via kopien. Derfor er det vigtigt, at du og din teenager er årvågne, når det gælder adfærden og opslagene på nettet. Det er også en god idé at begrænse antallet af personlige billeder og oplysninger, som du eller dit barn lægger på nettet. Sørg for, at den unge forstår, hvordan man laver sikre adgangskoder og ved, at de skal skiftes regelmæssigt.

Da cybermobbere også har været kendt for at hacke eller "kapre" deres ofres profiler og sende grove og stødende kommentarer, bør teenagere altid indstille deres sociale medieprofiler som "private" og ignorere beskeder fra folk, de ikke kender. Moderne,  omfattende sikkerhedsløsninger inkluderer password managere og mange andre sikkerhedsfunktioner, der hjælper med at beskytte dine børns konti og identiteter på nettet.

Undgå selv at blive en bølle

Som beskrevet af dosomething.org, kæmper nogle af ofrene mod mobberne, hvorefter de selv bliver mobbere. I et forsøg på at forsvare sig, bliver offeret og mobberen engageret i en slags "udveksling", som typisk eskalerer mobberiet (for begge involverede parter). Sørg for at opdrage dit barn til at respektere andre menneskers følelser og privatliv på nettet. Gør det klart, at du forstår lysten til at gengælde ting, men at det, på længere sigt, er bedre at ignorere dem.

Stå sammen

Det er vigtigt at stå sammen og finde langsigtede løsninger på cybermobning. I Canada fremsatte man for nylig et lovforslag, som gør det ulovligt at dele billeder af en person, uden vedkommendes samtykke, og gør det muligt for politiet at indhente en kendelse om oplysninger om internetbrugere, baseret på "begrundet mistanke" om, at der er begået en forbrydelse. Lovforslaget er siden blevet en køreplan for fremtidig lovgivning, der skal beskytte børn på internettet. I dag, indebærer cybermobning flere forskellige, juridiske aspekter af Canadas straffelov, som kriminel chikane, trusler, afpresning, identitetstyveri, tilskyndelse til had og ærekrænkende injurier.

I USA, matcher cybermobning mange af de samme anklager (afhængigt af omstændighederne), selvom lovene varierer fra stat til stat. Derfor er det vigtigt at forstå sine rettigheder og eskalere tingene til de rette myndigheder, hvis tingene løber løbsk eller du føler dig i fare, på grund af cybermobning.

Stil bøllerne til ansvar

Bark, den maskinlærings-baserede app, som er skabt "i samarbejde med børnepsykologer, ungdomsrådgivere, digitale medieeksperter og myndigheder", tilbyder overvågning og beskyttelse mod både direkte cybermobning og tegn på at være offer for cybermobning. Bare i første halvdel af 2020, registrerede den mere end 165.000 tilfælde af alvorlig mobning.

Ovenstående statistik viser det klart: cybermobning er et vedvarende og alvorligt problem. Når man sætter sig ind i sagerne, kender man også de tegn man skal være opmærksom på. Og takket være en række handlingsrettede løsninger, kan forældre og teenagere bidrage til at vende cybermobningen udvikling.

Relaterede artikler:

Anbefalede produkter:

Cybermobning: Hvad er det?

Eftersom cybermobning stiger verden over, er det vigtigt at forstå, hvad det er, hvordan det ser ud, og hvordan man forebygger og stopper det. Klik for at læse mere.
Kaspersky Logo