content/da-dk/images/repository/isc/2019-images/Data-Breach-Protection-for-Business.jpg

De fleste nyheder fokuserer på store virksomheder med masser af private poster, hvor tusindvis af mennesker bliver påvirket, men små virksomheder er også i farezonen. For 2018 rapporterede Kaspersky Lab følgende resultater:

  • 30,01 %af brugernes computere blev udsat for mindst ét internetangreb af malwaretypen i løbet af året.
  • Kaspersky Labs løsninger afværgede876.998.691angreb fra onlineressourcer over hele verden.
  • 159.621unikke URL-adresser blev genkendt som skadelige af internet-antiviruskomponenter.
  • Internet-antivirus fra Kaspersky Lab registrerede 643.946unikke skadelige objekter.
  • 538unikke brugeres computere blev angrebet af krypteringsprogrammer.
  • 638.828unikke brugeres computere blev angrebet af miningprogrammer.
  • Løsninger fra Kaspersky Lab forhindrede forsøg på at starte malware, der kan stjæle penge via netbanker på 135enheder.

Hackere og phishing kan koste store så vel som små virksomheder hundredtusindvis af kroner og arbejdstimer og være årsag til masser af stress. De gennemsnitlige omkostninger pr. databrud stiger overalt i verden – bruddene koster nu gennemsnitligt store virksomheder 1.230.000 USD (en stigning på 24 % i forhold til beløbet på 992.000 USD i 2017), og de koster gennemsnitligt små og mellemstore virksomheder 120.000 USD (en stigning på 36 % i forhold til beløbet på 88.000 USD i 2017). Tænk på, hvor mange kundeposter, kreditkortoplysninger, leverandørdata og andre poster, der opbevares på dine servere. Regn lidt på det. Den tid, du bruger på at tænke over dine risici og udarbejde en plan for at forhindre databrud i din virksomhed, er en god investering.

Store virksomheder kan opleve de største tab, og de er derfor på forkant med tiltag i forhold til beskyttelse. Mindre virksomheder kan lære af de store virksomheder og skalere deres beskyttelse, så den passer til deres mindre organisationer. Lad os se lidt på, hvad der med fordel kan læres af de store virksomheder.

De adskiller det forretningsmæssige fra det private

I den spæde start er det ret almindeligt, at du blander private midler og virksomhedens midler sammen i arbejdet med at få din lille virksomhed til at vokse. Medmindre du har investorer, kommer det hele måske i sidste ende fra den samme kilde – dig selv. Det er dog klogt at oprette en erhvervskonto, der er fuldstændigt adskilt fra din private konto. Dette er ikke kun en fordel i relation til moms og afgifter. Hvis du har to konti, og din private konto bliver angrebet af en hacker, går din virksomhed fri (og det omvendte gælder også).

De beskytter alle typer data

De fleste virksomheder beskytter deres strukturerede data (meget velorganiserede data) – måske i en database eller en anden type filer. Men store virksomheder beskytter også ustrukturerede data. Disse kan omfatte ting som data eller oplysninger, der er lagret i en medarbejders e-mailindbakke. Indbakker er svage punkter, når det drejer sig om cyberangreb, og de kan nemt give hackere adgang til værdifulde ustrukturerede data. At have en omfattende tilgang, hvor alle typer data beskyttes, er afgørende for virksomheder af enhver størrelse. Denne strategi kan omfatte brug af sikkerhedssoftware som supplement til oplæring af medarbejdere i bedste praksisser for, hvordan det kan undgås, at data havner i de forkerte hænder.

De holder alle på en "need-to-know"-basis

Medarbejdere i små virksomheder varetager ofte mere end én jobfunktion. Dette udvider deres ansvarsområde og fører til en større risiko. Ved mange cyberangreb er det medarbejdere – ikke ukendte hackere – der stjæler oplysninger. Det giver anledning til bekymring. Ved at begrænse mængden af information, dine medarbejdere har adgang til, kan du begrænse risikoen for databrud. Hvis du har restriktive regler for adgangen til data, betyder det ikke, at du ikke har tillid til dine medarbejdere. Det betyder, at du som ejer af en lille virksomhed opfører dig klogt.

De bliver informeret

Den allervigtigste lære, du kan drage af store virksomheders cybersikkerhed, er at lade være med hele tiden at udsætte ting. Store virksomheder samarbejder næsten altid med specialister i cybersikkerhed, som kan kaste lys over bedste praksisser og måder at forbedre tiltag til beskyttelse på for at reducere risikoen for databrud. Det er ikke så dyrt, som du måske tror. Tænk på det som en slags forsikring, der betaler sig i det lange løb.

Se løsningerne til små virksomheder fra Kaspersky Lab, hvis du vil vide, hvordan din lille virksomhed kan forhindre, forudse, registrere og reagere på databrud på samme måde som de store virksomheder.

Relaterede artikler og links:

Relaterede produkter:

Fire måder, store virksomheder beskytter deres data på, som du kan anvende i din lille virksomhed

Hvis din virksomhed ikke blev ramt af et cyberangreb sidste år, har du været heldig.
Kaspersky Logo