Gå til hovedindhold

Netbankers sikkerhed udgør en konstant bekymring. For at sikre kundernes tryghed, bruger alle banker adskillige teknikker, der sikrer netbanken. De bruger en masse forebyggende måder at beskytte alle følsomme kundedata på. Naturligvis fordi der så meget på spil for alle involverede. Ethvert hack eller enhver læk kan være ekstremt skadelig for en bank og dens omdømme - og for kunderne kan det medføre massive økonomiske og sociale konsekvenser. Når man tænker på det, er det klart, at både bankerne og deres kunder skal passe på netbankens sikkerhed.

Hvad er en netbank?

Netbanken lader i bund og grund kunder administrere deres penge via en computer, så de ikke behøver at besøge bankens fysiske filial. Takket være de sikre portaler, på bankens hjemmeside eller dens app, kan kunderne let udføre en masse finansielle transaktioner over nettet. Nogle af netbankens standardfunktionerne dækker fx lokale og internationale pengeoverførsler, betaling af regninger og diverse indbetalinger.

På trods af visse bekymringer om netbankernes sikkerhed, er de fleste ekstremt afhængige af den elektroniske banks nemme og praktiske tilgang. Men som med de fleste ting på internettet, er der både flere fordele og ulemper.

Netbankens fordele

Takket være samfundets voksende digitalisering, var det kun et spørgsmål om tid, før bankerne – næsten helt og aldeles – gik på nettet. Trods de mange åbenlyse farer, tilbyder digitale banker mange fordele for private og erhvervskunder. Så længe brugerne ved, hvordan de beskytter deres konti mod hackerne, kan netbanken være utrolig nyttig. Det er bare nogle få gode grunde til, at netbanken er så populær:

  • Kontoadgang 24/7: Kunderne kan altid administrere deres penge, når og hvor de vil, både via deres smartphone og computer. Det er super praktisk for dem. I stedet for fysisk at skulle hen i bankens filial, giver bankens app eller hjemmeside nem adgang til kundens konto, hvor han eller hun kan klare en masse ting, uanset hvor han eller hun er. Det er også nyttigt, når man vil tjekke sikkerheden på kontoens saldo og transaktioner – ligesom det er nemt at identificere svigagtig eller mistænkelig aktivitet.
  • Nem betaling af regninger: Netbanken gør det let at betale alle sine regninger hurtigt og nemt - og når det gælder de mest almindelige betalinger, som huslejen eller elregningen, kan man endda oprette automatiske betalinger.
  • Nemme pengeoverførsler: Netbankens brugere kan overføre penge, når og hvor de har brug for det. De kan også let flytte penge mellem deres egne konti eller sende penge til tredjeparts lokale eller oversøiske konti.
  • Øjeblikkelig adgang til bankoplysninger: Netbankens portal tilbyder et komplet overblik over kundens konti, inklusive nem adgang til gamle kontoudtog og transaktioner. Dermed kan man altid finde alt, man skal bruge, ikke mindst til skattemæssige formål.
  • Bedre budgettering: De fleste netbankers apps og -portaler giver brugerne mulighed for at se, hvordan de bruger deres penge. De kan ofte også synkronisere med programmer eller apps, der gør det samme. Dermed opnår de bedre synlighed og kontrol over deres forbrug og budgetter.
  • Bedre priser: Nogle gange får kunder adgang til fordelagtige priser på overførsler og valutavekslinger, når de klarer transaktionerne via netbanken, i stedet for den fysiske filial.
  • Lavere gebyrer: Da den digitale bank har færre faste omkostninger, er dens gebyrer ofte lavere, end hvis man udfører de samme transaktioner på den klassiske måde.
  • Flere funktioner: Takket være netbanken, tilbyder mange banker flere tjenester, der går meget hurtigere end i filialen. Det kan være opsparingsværktøjer, finansiel rådgivning, direkte overførsler og selv kundeservice.
  • Præcis pengestyring: Den automatisering, der er forbundet med den digitale bank, betyder, at der er langt mindre fare for fejl – for menneskelige fejl er og bliver en risiko ved traditionel bankvirksomhed.

Enkelte ulemper ved netbanken

Trods dens store udbredelse, har netbanken stadig udfordringer. Bankers sikkerhed har altid været noget af en opgave. Og branchens digitalisering har kun gjort den større. Her er et par potentielle faldgruber ved netbanken, du bør huske på:

  • Den kan være vanskelig at bruge for kunder, der har det svært med teknik og internet.
  • Netbanker kan have svært ved at håndtere store eller komplekse transaktioner.
  • På grund af deres sikkerhedsprotokoller, begrænser banken kundernes råderum på deres digitale bankportal – ved fx at sætte grænser for daglige overførsler – der kan kræve en større indsats at ændre eller fjerne.
  • Fordi netbanken kræver en pålidelig internetforbindelse, kan eventuelle problemer med den også medføre udfordringer med portalens funktionalitet.
  • Bankernes portaler bliver løbende vedligeholdt, så de er opdaterede og sikre. Det kan godt give periodiske driftsafbrydelser.
  • Trods de store sikkerhedsforanstaltninger er netbankerne stadig sårbare over for cyberkriminalitet.

Er netbanker sikre?

Generelt er netbankernes sikkerhed ekstremt høj. Banken gør sig naturligvis store anstrengelser for at sikre din bankkonto mod hackere og bruger masser af sikkerhedsforanstaltninger. De fleste netbanker og -apps har flere standardiserede sikkerhedsfunktioner, som tidsindstillet logout, deaktivering af loginoplysninger, efter flere mislykkede forsøg, multifaktorgodkendelse og kryptering. For at beskytte kunderne og deres økonomi, er her er par af de ting, som de finansielle institutioner gør for at styrke sikkerheden i deres bankvirksomhed:

  1. Databeskyttelse med 128-bit eller 256-bit kryptering
  2. Kryptering af al digital kommunikation, inklusive e-mails og kundesupport på nettet
  3. Automatisk logout efter en periode med inaktivitet
  4. To-faktor, multifaktor eller biometrisk autentificering
  5. Sikkerhedsadvarsler – sender SMS eller e-mails for hver transaktion.
  6. Engangskoder, der bekræfter transaktioner.
  7. Medarbejderuddannelser i GDPR og beskyttelse af kundedata.
  8. Overvågning af mistænkelig aktivitet for at forebygge svindel
  9. Brug af ’cybertrusselsintelligens’ (CTI) til at identificere potentielle cybertrusler og håndtere dem aktivt.

Hvad er risiciene ved netbanken?

Selvom bankerne bruger mange forskellige processer for at sikre netbanken, virker det ikke altid 100%. Cybersvindlerne benytter stadig mere avancerede metoder til alle former for cyberkriminalitet. Det gælder fx phishing, kreditkortsvindel og identitetstyveri, som optager hele branchen. Selvom den digital bank tilbyder mange fine fordele, som stor bekvemmelighed og kontrol, er det vigtigt, at brugerne også er opmærksomme på risikoen ved at logge ind på deres netbank. Her er nogle ting, du bør være opmærksom på:

  • Phishing-angreb: De sker ofte via fup-mails der ligner rigtige mails, fra banken, og lokker modtageren til at dele personlige oplysninger, som logins eller kontooplysninger. Enten ved at svare på mailen eller ved at klikke på et link til en svindelside, hvor brugeren indtaster sine oplysninger.
  • Malware: Visse økonomiske forbrydelser begynder med, at angriberen installerer malware eller vira på offerets enhed – så stjæler de de nødvendige, personlige oplysninger og sender dem til angriberen; nogle gange kodes malwaren endda ind i bankers apps, der ikke er sikrede.
  • Teknologien går ned: Fordi netbanken er helt afhængig af, at teknologien fungerer perfekt, kan eventuelle problemer – som strømafbrydelser, angreb eller nedbrud – betyde, at kunderne mister adgang til deres konti, i hvert fald midlertidigt.
  • Tyveri af penge: Trods netbankens bekvemmelighed gør den også brugernes konti sårbare over for angreb, hvor de mister deres penge. Derfor er det vigtigt altid at overvåge kontiene for mistænkelig aktivitet.
  • Identitetstyveri: Selvom hackerne måske ikke formår at bryde ind i netbankens konto, kan de muligvis stjæle de oplysninger, de har brug for, for at overtage en persons identitet. Dermed kan de hacke sig ind på andre konti eller foretage andre former for økonomisk bedrageri.

Sådan beskytter du bankkontoen mod svindlere

Selvom bankerne tager netbanken sikkerhed seriøst, skal kunderne også selv gøre noget for at styrke netbankens sikkerhed. Denne infografik om netbanker og pengetransaktioner på nettet anbefaler, at den relevante sikkerhedssoftware kan åbne de sider, du besøger, i en beskyttet tilstand, der hjælper med at passe på dine personlige data. Selvfølgelig kan man altid gøre mere, for at sikre netbanken. Her er nogle af eksperternes gode råd om netbanker:

  1. Vær altid på vagt over for mails fra banken, der anmoder om personlige oplysninger eller fører dig til en eller anden hjemmeside – banken vil aldrig bede om nogen følsomme data.
  2. Undgå at klikke på links i mails, der angiveligt stiller dig videre til bankens hjemmeside - indtast selv adressen i browseren og sørg for, at du er på bankens legitime, sikrede hjemmeside.
  3. Hold øje med enhver uventet aktivitet, mens du bruger din netbank, som betænkelige pop op-vinduer – og deaktiver den slags omgående.
  4. Brug antivirus, der giver ekstra sikkerhed omkring netbanken, og hold den opdateret.
  5. Beskyt din brug af netbanken, med et virtuelt privat netværk (VPN)
  6. Aktiver multifaktorgodkendelse eller biometrisk autentificering, hvis banken tilbyder det.
  7. Hvis banken tilbyder det, bør du bruge engangskoder til at bekræfte overførsler, betalinger og ændringer.
  8. Tillad altid bankens notifikationer. Så bliver du advaret om alle transaktioner, ændringer af adgangskoder, kontoændringer og mislykkede logins.
  9. Hvis det er muligt, så brug en password manager, til at generere stærke adgangskoder til netbanken
  10. Brug aldrig offentlige Wi-Fi’s til netbanken – kun sikre, private netværk
  11. Brug altid kun bankens officielle hjemmeside og apps
  12. Aktiver adgangskodebeskyttelsen på alle enheder.
  13. Log altid ud af netbanken, og aktiver tidsindstillede logouts, hvis det ikke bare sker automatisk.
  14. Oplys aldrig følsomme oplysninger frivilligt - banken beder aldrig om personlige oplysninger, som personnumre eller PIN-koder.
  15. Tjek kontoudtogene regelmæssigt for mistænkelig aktivitet, som uautoriserede hævninger eller overførsler, og indberet straks den slags til banken.
  16. Anmeld tabte eller stjålne kort til banken omgående.
  17. Sørg for, at alle enhedernes programmer eller apps er opdaterede.
  18. Glem alt om papir – dokumenter, der kommer med posten, giver potentielle angribere mulighed for at stjæle dine personlige oplysninger.

Beskyt dine penge med sikkerhed til netbanken

Efterhånden som bankerne bliver mere og mere digitaliserede, vokser brugernes bekymringer for netbankernes sikkerhed også. Bankerne bruger komplekse, avancerede sikkerhedsprotokoller til at sikre systemernes integritet og forsikrer kunderne om, at deres konti og penge er i god behold. Det omfatter bl.a. at beskytte og kryptere data og kommunikation samt brug af multifaktorautentificering, sikkerhedsadvarsler og automatisk logout, der er standardfunktioner, som øger netbankens sikkerhed. Netbankens brugere skal dog også være opmærksomme på de iboende risici og sørge for deres egne sikkerhedsforanstaltninger. Det handler fx om at aktivere alle sikkerhedsfunktionerne på bankens apps eller hjemmeside, kun at tilgå kontoen via sikre netværk og være på vagt over for uventede mails eller opkald, der angiveligt kommer fra banken.

Få Kaspersky Premium + 1 ÅRS GRATIS Kaspersky Safe Kids. Kaspersky Premium har vundet fem AV-TEST-priser for bedste beskyttelse, bedste ydeevne, hurtigste VPN, godkendt forældrekontrol til Windows samt bedste score på børnesikring til Windows og Android.

Relaterede artikler og links:

Registrering af malware og udnyttelse

Hvor sikre er pengeoverførsler på nettet?

Infografik: Finansielt trusselskort over netbanker

Relaterede produkter og tjenester:

Kaspersky VPN Secure Connection

Kaspersky Password Manager

Kaspersky Premium

Netbanker og sikkerhed, der holder svindlere væk

Kend de foranstaltninger, bankerne bruger for at sikre deres netbank, og brug nogle af dem til at beskytte din konto med.
Kaspersky Logo