Lidt ligesom en guldgraver ville si jord for at finde klumper af guld, er data mining en proces, hvor man sier store datasæt for at finde relevante oplysninger, der kan bruges til et bestemt formål. Som en underdisciplin inden for computerforskning handler data mining i det store hele om mønstre.

Når dataene er blevet indsamlet og gemt, er næste trin at fokusere på at få mening ud af dataene – ellers er det hele meningsløst.

Dataanalyse udføres på forskellige måder, herunder ved hjælp af begreber som maskinindlæring, hvor komplekse adaptive algoritmer bruges til kunstigt at analysere dataene.

Mere traditionelle metoder omfatter dataforskere – eksperter, der er oplært specifikt til at forstå komplekse oplysninger – der udarbejder rapporter, som ledelsen handler ud fra.

Hvem deltager i Data Mining?

I den sikre og lovlige form er data mining udbredt og bruges af en lang række brancher, fra banker til detailhandel.

Når du surfer på internettet, registreres brugerdata på baggrund af websteder, der besøges, søgninger, der udføres, personlige oplysninger, der indtastes og produkter, der udforskes.

Disse data - skabt af millioner af brugere - kan så undersøges på et detaljeret niveau af virksomheder, der bruger dem til at træffe informerede drifts- og marketingbeslutninger.

Hvad kan Data Mining bruges til?

Data mining bruges til mange formål, afhængigt af virksomheden og dens behov. Mulige anvendelser omfatter:

  • Prognoser og risiko: At analysere data for at bestemme, hvor der gik noget galt i fortiden – f.eks. antallet af onlinebrugere, der ikke købte en vare, da de kiggede på den – kan hjælpe en forhandler med at træffe bedre beslutninger om lagervarer, der skal indkøbes fremover. På samme måde kan det at observere, hvornår på dagen et system har været overbelastet med webtrafik, hjælpe en virksomhed med at forberede sig ved at tildele flere ressourcer eller investere i serveropgraderinger.
  • Gruppering: Data fra kunder giver virksomheder mulighed for at gruppere brugere på en række måder, herunder demografisk baseret på køn, alder, indkomst, hvor de bor og deres købsadfærd. Det giver dem mulighed for effektivt at målrette specifikke tilbud og meddelelser til de relevante brugere.
  • Analysere adfærd: Undersøgelse af data giver virksomheder mulighed for at forstå den slags stimuli, kunder reagerer på. Reagerer bestemte grupper f.eks. på særlige tilbud eller e-mails på et bestemt tidspunkt på dagen eller på en bestemt ugedag? Eller måske skaber det klarhed om, hvorfor brugere besøger et websted og ikke et andet, eller hvorfor de opgiver køb i sidste øjeblik. Analyse hjælper dem med at fastslå, hvad de kan gøre for at forhindre negativ forbrugeradfærd, der har en negativ effekt på firmaet.

Relaterede artikler:

Relaterede produkter:

Vi bruger cookies til at gøre din oplevelse af vores websteder bedre. Ved at bruge og navigere videre på dette websted, accepterer du dette. Detaljerede oplysninger om brugen af cookies på denne hjemmeside er tilgængelige ved at klikke på "Flere oplysninger".

Accepter og luk