Gå til hovedindhold

Hvad er netikette?

Netikette er et konstrueret ord, der er en sammentrækning af ordene net og etikette. Netikette beskriver reglerne for respektfuld og passende kommunikation på internettet.

Netikette kaldes også internetetikette. Dette er ikke juridisk bindende regler, men anbefalede etiketteregler. Netikette er især aktuelt, når man har med ukendte personer at gøre på internettet. Reglerne for netikette er meget afhængige af den pågældende platform og dens deltagere. Normalt er det op til de personer, der udbyder et websted eller en kommunikationsapp at angive typen og omfanget af netiketten. Det er også deres ansvar at overvåge, at disse grundlæggende regler overholdes, og at pålægge en straf, hvis de overtrædes.

Netikette: Generelle regler for opførsel

Når du kommunikerer på internettet, skal du altid huske, at du kommunikerer med personer og ikke kun med computere eller smartphones. Ligesom i den virkelige verden er det nødvendigt med regler for god opførsel på internettet. Netikette er derfor vigtig, fordi den er med til at forhindre de negative konsekvenser af dårlig opførsel.

Nedenfor finder du 20 generelle anbefalinger til god opførsel på internettet, du bør følge, når du kommunikere online.

1. Overhold de samme regler for god opførsel online som i det virkelige liv

Når du kommunikerer online, skal du huske de etiketteregler, du følger i hverdagen. Undlad at fornærme, provokere eller true nogen. Respekter dine chatpartneres mening, og giv kun konstruktiv kritik. Husk, at du kan blive retsforfulgt for at fornærme andre online.

2. Netikette: Tænk på personen

Tænk på personen bag computeren, når du skriver noget til nogen. Du kommunikerer ikke med en maskine, men med rigtige mennesker. Overvej også, hvad du skriver, og hvordan du formulerer dig. Internettet glemmer ikke noget! Andre kan hurtigt tage et skærmbillede eller en kopi af dine beskeder, som ikke forsvinder, selvom du sletter dine beskeder bagefter.

3. Vis dig fra din bedste side online

Kommunikation på internettet er forbundet med en vis anonymitet, som ikke findes i det virkelige liv, når du taler med nogen ansigt til ansigt. Ofte fører denne anonymitet til, at hæmningerne hos mange brugere reduceres, og at de opfører sig uforskammet online, hvis du for eksempel er uenig med dem.

Sørg for at vise dig fra din bedste side online. Forbliv venlig og respektfuld, selvom du er uenig. God netikette er karakteriseret ved respekt, venlighed og professionalisme.

Et tip: Du skal generelt afholde dig fra at skrive meddelelser eller enkeltord helt med versaler, selvom du ønsker at understrege noget. Versaler på internettet svarer til at råbe og anses generelt som uhøfligt.

4. Læs først, og spørg bagefter

Har du spørgsmål til noget? Så tag dig først tid til at læse svarerne i de tidligere opslag i diskussionen. Der er stor sandsynlighed for, at nogen allerede har besvaret dit spørgsmål. Hvis du skriver et svar, der ligner en andens svar, viser det de andre chatdeltagere, at du ikke har sat dig ordentligt ind i diskussionen.

Husk, at onlinesamtaler kan foregå meget hurtigt. Det er derfor vigtigt, at du sætter dig ind i alle oplysningerne, før du besvarer eller stiller spørgsmål.

5. Netikette: Brug korrekt grammatik og tegnsætning

Tag dig tid til at læse dine svar igennem, før du sender dem. Kontrollér grammatik, tegnsætning og stavning. Det kan være meget frustrerende for modparten at skulle dechifrere sætninger, der er fyldt med fejl, for at forstå meningen med dem. Desuden afleder forkert grammatik opmærksomheden fra meddelelsens indhold.

Grammatik, stavning og tegnsætning bliver især vigtig, når du udfærdiger e-mails eller andre skriftlige meddelelser til dine kollegaer eller overordnede. Mist ikke modet, hvis du ikke er så god til grammatik og stavning. Brug stave- og grammatikkontrol, før du sender dine meddelelser.

Et andet tip: Husk altid at bruge en passende start- og sluthilsen. Det indgår også i netikette.

6. Beskyt andres personlige oplysninger

Denne regel skal ikke kun følges, når du kommunikerer online som privatperson, men også på arbejdet. Videresend ikke oplysninger, der er blevet sendt til dig, uden først at få tilladelse fra den oprindelige afsender. Når du sender private e-mails til flere modtagere, skal du bruge BCC (blind carbon copy) i stedet for CC (carbon copy). Mange mennesker bryder sig ikke om, at deres navn og e-mailadresse videresendes til personer, de ikke selv kender.

Denne regel på internettet gælder også upload og deling af fotos eller videoer, der viser andre mennesker. Husk at få tilladelse fra de pågældende personer, før du sætter sådanne private filer i omløb.

Sidst, men ikke mindst: Beskyt andres personlige oplysninger, og tilmeld dig ikke til nyhedsbreve, fora og lignende med andres navn eller e-mailadresse.

7. Respekter andres tid og båndbredde

Vi lever i en verden, hvor alting går meget hurtigere, end vores forældre eller bedsteforældre var vant til. Oplysninger kan sendes til forskellige mennesker rundt om i hele verden på få sekunder – og uden at det kræver særlig meget energi. Ikke desto mindre er båndbredden, det vil sige informationskapaciteten i kabler og kanaler, begrænset. Det samme gælder for mennesker. Tænk på denne begrænsede informationskapacitet , når du sender meddelelser til dine venner, kolleger eller overordnede.

Kommer du tilstrækkelig hurtigt til sagen i dine e-mails? Er dine argumenter formuleret korrekt og tydeligt? Ingen ønsker at spilde tid på en e-mail, hvis kernebudskab først fremgår af den sidste del af e-mailen. Det kræver tid og kræfter og skaber unødvendig irritation. Overvej også, hvem der egentlig behøver at modtage e-mailen. Respekt for andres tid og båndbredde indgår ligeledes i netikette.

8. Vær overbærende over for andres fejl

Alle, der er online i fora og netværk, har selv været begyndere. Ligesom på andre områder kan man nemt komme til at begå fejl online, når man er begynder. I onlinekommunikation kan det dreje sig om manglende etikette eller manerer.

Det er for eksempel stavefejl, overflødige spørgsmål eller svar, der er for lange. Det er derfor vigtigt at være overbærende over for modpartens fejl. Hvis det bare er mindre fejl, er det bedst slet ikke at reagere på dem. Hvis det drejer sig om en større fejl, for eksempel et fejlcitat, meddelelser, der er skrevet udelukkende med versaler, eller forkert grammatik og tegnsætning, er det bedst at gøre opmærksom på det i en privat meddelelse.

Et tip: Sarkasme i skriftlig form er ikke altid tydelig for alle på internettet. Det er derfor bedre at forblive objektiv. Hvis du gerne vil udtrykke dig sarkastisk på skrift over for venner eller nære kolleger, kan du i stedet bruge emojier som smileyer eller GIF'er. Omhyggeligt udvalgte emojier kan understrege dit budskab.

9. Netikette: Misbrug ikke din magt

Både på internettet og i det virkelige liv, er der nogle mennesker, der har mere magt end andre. Det kan for eksempel være moderatorer i et forum, eksperter i virksomheder eller systemadministratorer. Hvis du har mere magt end andre, har du ikke ret til at udnytte denne magt.

Udspioner ikke kolleger eller chatdeltagere, bare fordi du rent teknisk har mulighed for at gøre det. Systemadministratorer må for eksempel aldrig læse private e-mails eller oplysninger om lønstrukturen i virksomheden.

10. Bidrag til at holde hadekampagner under kontrol

Hadekampagner er, når meddelelser indeholder aggressiv personlig kritik eller personangreb. I gruppechats kan ophedede diskussioner ofte udvikle sig til hadekampagner. Hvis en diskussion er ved at udvikle sig på den måde, bør du trække dig ud af den. Husk altid, at du skal behandle andre, som du gerne selv vil behandles. Bandeord indgår ikke i netikette.

Husk også, at fornærmelser og trusler på internettet kan få juridiske konsekvenser for dig. Lad dig derfor ikke friste til at komme med sådanne kommentarer, selvom diskussionen er ophedet. Udvis i stedet en eksemplarisk opførsel på intetnettet.

11. Vær bevidst om, hvor du befinder dig i cyberspace

Netikette fortolkes forskelligt, afhængigt af hvor på internettet du befinder dig. Det er for eksempel helt normalt at sprede sladder i en tv-diskussionsgruppe. Hvis du gør det samme i en seriøs diskussionsgruppe, kan du imidlertid hurtigt gøre dig selv upopulær. Det er derfor vigtigt, at du er bevidst om, hvor du befinder dig på internettet.

Det betyder også, at hvis du er et nyt sted, hvor du ikke kender omgangstonen, skal du begynde med at kigge dig omkring, så du lærer at begå dig. Det giver dig mulighed for at se, hvordan andre i dette område af cyberspace kommunikerer med hinanden, og tilpasse sig det.

12. Hadefulde ytringer og netikette

De såkaldte hadefulde ytringer på internettet er et stigende problem, især på sociale medier. Det ses ofte i stødende kommentarer under fotos eller opslag. Ofte drejer det sig om koordinerede kampagner, hvor bestemte aktører slår sig sammen udelukkende for at sprede hadefulde kommentarer. Ikke sjældent bliver marginaliserede sociale eller religiøse grupper, udlændinge og sorte ofre for disse kampagner.

Hvordan kan du bekæmpe hadefulde ytringer? Hvis du støder på sådanne ytringer på internettet, skal du indberette dem til webstedsudbyderen. Der er ofte mulighed for at indberette et opslag på de sociale medier neden under opslaget. Udbyderne er juridisk forpligtet til at slette åbenbart ulovligt indhold inden for 24 timer.

Derudover kan du aktivt henvende dig til de personer, der udspreder hadefulde ytringer, og forsøge at få dem til at trække deres udsagn tilbage og efterfølgende informere dem om reglerne for god opførsel på internettet. Det er en god idé at anmode om at få uddybet påstandene og tage klart afstand fra had. Drej diskussionen i en mere positiv retning. Du bør under ingen omstændigheder selv reagere med hadefulde ytringer eller fornærmelser. Du kan også blive gjort ansvarlig for dette.

Children need special protection on the internet

Netikette: Sikkerhedsregler for børn

Internettet er en berigelse for alle – i hverdagen, i skolen og på arbejdet. Det indebærer imidlertid også visse risici og ulemper, for eksempel det mørke internet. Tal med dit barn, og forklar de mulige risici, der er forbundet med internettet. Respekter dit barns privatliv, og forklar følgende regler for børn på internettet:

13. Børn på internettet: Udlevér ikke personlige oplysninger

Sociale medier, identitetstyveri og social engineering har medført, at det nu om dage er meget vigtigt ikke at udlevere sine personlige oplysninger! Dit barn bør under ingen omstændigheder dele adgangskoder eller personlige oplysninger som deres navn, addresse eller telefonnummer online. De bør heller ikke udlevere navnet på deres skole eller klub.

14. Brug et neutralt kaldenavn

Sørg for, at dit barn bruger et neutralt kaldenavn i chatrum. Det må under ingen omstændigheder afsløre dit barns identitet. Derudover sikrer et neutralt kaldenavn, at andre personer ikke føler sig krænkede eller latterliggjort.

15. Netikette og bots/troldeopslag

De såkaldte bots er computerprogrammer, der normalt automatisk følger op på en opgave, uden at det kræver nogen menneskelig interaktion. Bots slår ofte kommentarer op på sociale medier og kan endda oprette deres egne opslag.

De spammer ofte i fora eller i kommentarerne under opslag. Det er irriterende og tidskrævende at skulle identificere og fjerne disse svar. Bots indgår derfor ikke i netikette og skal undgås, hvis det på nogen måde er muligt.

16. Regler for børn på internettet: Hav ikke tillid til chatdeltagere

Dit barn skal altid udvise en sund skepsis over for fremmede. Man ved aldrig, hvem der skjuler sig bag et sjovt billede og profilnavn. Dit barn skal for eksempel aldrig aftale at mødes med en fremmed, blot fordi de kom godt ud af det i en chatsamtale. Det kan være en voksen med ureelle hensigter.

På samme måde skal du forklare dit barn, at det ikke skal tilføje fremmede som venner på sociale medier, for eksempel Facebook eller Instagram. Dit barn må heller ikke uden videre åbne e-mails og andre meddelelser og downloade vedhæftede filer. Hvis det sker, kan dit barn komme til at downloade en trojaner eller anden malware.

17. Lighed for alle: Undgå at holde nogen udenfor

Hvis dit barn kommunikerer i en privat gruppe, skal det afholde sig fra at kommer med interne jokes, som ikke alle i gruppen forstår. Det er bedre at sende en privat meddelelse til de pågældende personer. Man bør undgå, at andre chatdeltagere føler sig udenfor. Netikette omfatter værdier som tolerance, respekt og hjælpsomhed. Det betyder også, at man kun skal bruge et sprog, alle forstår.

I en skolegruppechat skal dit barn altid sørge for, at alle chatmedlemmer kan følge med, for eksempel under en gennemgang eller præsentation. Når dit barn forklarer noget, kan der være nogen, der har behov for at stille spørgsmål til emnet, og det er derfor en god idé med en spørgerunde.

18. Netikette for børn: Hold det kort og koncist

Opslag, svar og endda spørgsmål bør være så korte og koncise som muligt. Ingen har lyst til at læse en masse uvedkommende tekst.

Knudret sprog og gentagelser er kun medvirkende til at forplumre chats og fora. Derudover kan stavefejl gøre det sværere at læse og forstå budskabet. Videresendelse af kædebreve hører heller ikke hjemme i respektfuld onlinekommunikation.

19. Netikette og onlinelæring (tip til skoleelever)

I kølvandet på COVID-19-pandemien foregik det meste af skolernes undervisning online. Såkaldt hjemmeundervisning/resource-center/preemptive-safety/home-officevar en ny udfordring, elever, lærere og forældre måtte overvinde sammen. Her er nogle tips til hjemmeundervisning:

  • Børn skal støtte hinanden, for eksempel ved at besvare deres klassekammeraters spørgsmål i en chattråd.
  • Fortæl dit barn, at det ikke må oprette digitale optagelser eller tage screenshots af lektioner uden først at have fået lærerens tilladelse.
  • En venlig og respektfuld tone er et absolut must ved hjemmeundervisning.
  • Barnet må ikke under nogen omstændigheder videregive adgangskoder og loginoplysninger, der er udleveret af skolen, til tredjepart.
  • Barnet skal være klar nogle få minutter, før timen starter, så der ikke opstår forsinkelser. Undervisningsmaterialet skal være fundet frem, og kameraet til videokonferencen skal være tændt. Du skal også sørge for, at barnet har normalt hverdagstøj på.
  • Eleverne skal kun tænde for mikrofonen for at stille spørgsmål eller komme med kommentarer. Bagefter skal de slukke for mikrofonen igen, så undervisningen ikke forstyrres af baggrundsstøj.

20. Hav tillid til dit barn

Sidst, men ikke mindst – den vigtigste regel for børns brug af internettet: Hav tillid til dit barn. Du kan ikke altid kigge dit barn over skulderen, uanset om undervisningen foregår via computer, smartphone eller tablet. Dit barn lærer bedst af sine egne erfaringer. Hav tillid til dit barns evner, og afhold dig fra konstant at overvåge barnets internetaktiviteter. Det er normalt tilstrækkeligt at vide, at barnet kan bede om hjælp, hvis det værste skulle ske.

Konklusion

Hvis du følger ovenstående regler for netikette, undgår du problemer med onlinekommunikation i hverdagen, klassen eller på arbejdet. Desuden vil du med din venlige opførsel gøre dig positivt bemærket blandt dine kolleger og overordnede.

Især for børn er det vigtigt i en tidlig alder at lære de korrekte etiketteregler på internettet. Social interaktion og overholdelse af de korrekte regler for etikette og opførsel på internettet er lige så vigtigt i det virkelige liv.

Disse sikkerhedsløsninger omfatter børnesikring på internettet:

Kaspersky Safe Kids

Kaspersky Total Security

Kaspersky Security Cloud

Interessante artikler om andre onlineemner for forældre:

Top 10 over måder at stoppe cybermobning på

Hvad er phishing?

Nøglen til sikker hjemmeundervisning

Netikette: 20 internetregler til dig og dine børn

Hvad er netikette? ✓ Med disse 20 regler lærer du og dine børn, hvordan man bør opføre sig på internettet og i forbindelse med onlinekommunikation. ✓
Kaspersky Logo